Sommeravslutningspresset – Men dette kan du jo for selv?

I dag hadde jeg en liten utblåsning på Snapchat (følg meg gjerne: idebankmamma heter jeg der)
Hvor jeg har et ørlite hjertesukk over ukene vi har lagt bak oss med feriestria.
Du vet, den som kommer litt brått på hvert år.
Vi VET jo at den kommer, men så plutselig er siste innspurt før sommerferien her.
Det er mye å holde orden på når disse ukene kommer.

Avslutninger i skole, barnehage, fotballen og andre aktiviteter.
Alle arbeidsplasser har unødvendig mye deadlines og vi oppfører oss nærmest som enden er nær.
Man skulle tru hele Norge stenger når ferien setter i gang.
Skoleferien i år kommer virkelig kastet på, midt oppi flytting både privat og bedrift, klargjøring av boligsalg og ymse annet som vi kan snakke mer om senere kommer den altså som et lyn fra klar himmel for min del.
Jeg har hatt mer enn nok med å ha tungen rett i munnen for å huske tidspunkt og dato for de ulike happeningsene i de ukene som har vært.
Og ikke minst er lommeboken slentrete etter det hele, loddsalg, premier, kaker her og der, gave til ansatte osv osv.
Alt dette koster, ganske mye om man skal delta på alt.
Det var deilig å få en utblåsning og lufte litt frustrasjon.
Jeg er sliten og litt lei.

Det fine med det hele er jo at det blir ekstra godt med ferie, kanskje?
Flere av dere var enige, spesielt dere med barn både i barnehage og skole synes det kunne bli litt mye.
Mange av dere følte press til å delta på gaver, premier og oppmerksomheter til ansatte.
Flere av dere fortalte også at dere gledet dere til ferien men gruet dere til å gå inn i den sliten.
Min anbefaling er å ta noen rolige dager til å begynne med, ferien er lang for de fleste og dere har mange dager som dere kan fylle med mye moro.
 
Men så, tikket det plutselig inn en snap med klar tale.
“Slutt å syt, dette kan du jo for selv.
Når du velger å få så mange unger må du også tåle å tråkke deg gjennom avslutningene dems også.
Og ikke minst ha økonomi til å tåle å delta på alt som forventes.”
Under første øyekast tenker jeg at hun forsåvidt har rett, det er jeg og vi som har satt oss i denne situasjonen.
Men her igjen, er det ikke antall barna som gjør meg sliten, men alt som skal trykkes inn på to uker fordi ferien er nær.
Det er ikke barna som gjør lommeboken tynnere, men forventningene og presset som eksisterer rundt hver eneste avslutning.
Noen avslutninger bør absolutt være på sin plass, Det er både moro og hyggelig å samles for å markere et år med innsats og hard jobbing.
Med både krav om bakst, premier og ikke minst loddsalg som krever at lommeboken er oppe gir det et realt innhugg i lommeboken.
Jeg blir usikker en liten stund, hadde hun rett?
Burde jeg ta meg selv i nakken og sørge for å holde ut i situasjonen jeg selv hadde satt meg i.
Sette av litt mer penger resten av året for å være klar for juni måned, måneden med alle avslutningene?
Meldingene fortsetter å tikke inn, og det er ingen tvil. Jeg er absolutt ikke alene.
Flere og flere kan fortelle at avslutningene tærer både på tålmodighet, energi og lommebok.

Hun traff meg, hun som mente at dette var min egen skyld.. for noen minutter iallfall.
Før jeg fikk tenkt meg godt nok om og fornuften hentet meg igjen.
Jeg har kanskje satt meg i denne situasjonen selv. Men det har alle andre med barn også.
og at jeg har fem små og hun andre som klager har 2 utgjør ingen forskjell på om vi har lov til å klage ikke.
For jeg tror at det vi virkelig skal diskutere her, er om vi glemmer hva som er viktig når vi skal markere en avslutning.
Tenke litt over alle og alles situasjon når vi legger opp til et arrangement det er forventet at alle stiller opp på.
Er det ok, eller nødvendig med loddsalg? Trenger man å kjøpe en felles gave til lærerne hvert år?
Skal alle bidra til et kakebord som er gratis å forsyne seg av eller skal alle forsørge seg selv?
For noen er det kanskje “bare en 50 lapp” for andre er det 2 liter mindre melk den uka.

5 kommentarer
    1. Jeg blir bare irritert å lei meg over sånne folk. Med fire små seøv så vet jeg hva jeg snakker om. Og jeg er så luta lei av at fordi vi har mer barn enn statistikken tilsier så får vi ikke uttrykke at vi er slitne eller klage over noe som helst vi. Men folk med to barn kan det dem kan være slutne elelr si at det blir mye styr eller penge mas eller hva som helst. Folk med to eller tre barn eller ett har lov å ytre meninger.har man flere barn nei da får en jaggu slylde selg selv. Da må man slutte å syte fordi man har valgt det seøv. Altså jeg skjønner ikke at dem skjønner selv at det er så trangsynt. Veldig rart barna våre mobber når foreldre mobber. Tenk litt før dere snakker folkens. Selv om man har flere barn har man lov p klage litt.

    2. Drit i sutter høna som prøver lage kvalme😊 Jeg er bare en tre barnsmor,men med kun en hjemmeboende og jeg føler på slitenhet selv til tider(men ikke pga minien,men pga jeg står uten jobb og uten så alt for stort nettverk i nærheten). Men når jeg leser bloggen din Nina så kjenner jeg på den følelsen at JEG har INGEN rett å klage. Så du har blitt mitt idol og det at du står den av nærmest hver dag,både med barn og jobb og flytting: Det står det respekt av og dermed har du full rett å si ifra når du blir sliten❤️
      Kjempe klem fra Christin

    3. Håper virkelig at tankene «kanskje hun har rett» virkelig varte bare noen minutter… du må ikke høre på slikt! Tenk at du har tatt imot alle disse barna- det er jo det største vi har av verdi! Alle kan vi bli slite og surre i dager og tidspunktet om man har en eller 10…
      Du er virkelig et godt eksempel og en god mor! Flere burde lære av deg og mannen din!
      Ønsker deg en riktig god ferie!

    4. På skolen hos oss er det felles avslutning for hele skolen. Felles forestilling og Så tar alle med det de vil spise til kveldsmat selv. Helt fantastisk og enkelt. Klassekontaktene kjøper blomster fra klassenassa så de pengene er samlet inn. I barnehagen er det felles inngang med betaling så alle spiser det samme og uten betalings stress underveis. Servering til det er tomt.

    5. Det er lov og være sliten. Alle har lov til det, det er så mye som skjer trykket sammen på noen få uker. Jeg synes barnehagen jeg jobber i gjør det fint. Barnehagen står for grillmat, saft, kaffe og is (is til barn) foreldrene bidrar ved og skrive seg på en liste. De fleste tingene er ting som og rydde eller grille. 4 plasser er det satt opp og bake en kake. Gave til oss ansatte tror jeg blir kjøpt for penger samlet inn tidligere i år. God sommer til dere som har ferie. Vi har en uke igjen og så planer om og slappe av litt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg