Søppel i klesskapet?

I går tidlig satt jeg og minstemann å så på God morgen Norge.
En engasjert dame forteller om tekstilaksjonen (14-15 oktober)

En aksjon som skal engasjere folk til gjenbruk og resirkulering av tøy, enten det er slitt, for lite, ødelagt eller ubrukt.

De aller fleste av oss har for mye klær i skapene, jeg er en av de. Og ubrukt tøy som ligger til lagring er jo virkelig bortkastet ressurser.

Den ivrige damen med briller forteller hvor mye vi kan spare miljø og hvor mye vi kan bidra om vi faktisk velger å resirkulere tøyet vårt istedet for å kaste det når vi oppdager et hull eller går lei. Og for all del, når en pose med resirkulerklart tøy sparer miljøet for like mye co2 som en bil produserer på 8 mil så sier det seg selv det kan være verdt innsatsen.

Men hun derimot IKKE sa stort om, er at man faktisk kan ta valg når man HANDLER tøy også, som kan bidra til å spare miljø. Ikke bare spare miljø men også ta hensyn til menneskene som lager de OG som bruker de.

Factory

Og det aller fineste, det finnes faktisk mennesker som er klekkelig klar over dette og gjør sin innsats for at denne muligheten skal komme til alle oss som trenger klær… 😉

Og det aller beste? Jeg kjenner ei som jobber hardt for nettopp dette.

10268781_658606524273989_87302448_n

Jeg har ikke kjent henne lenge, og kjenner henne ikke godt, men lidenskapen hennes kjenner jeg bedre.
Jeg møtte henne i forbindelse med et lite mammaråd, hun hadde en drøm og en lidenskap, jeg møtte opp med kryssede armer og skeptisk større enn mitt eget hode.

Men så spurte hun spørsmålene som gjorde at armene mine ikke lengre var i kryss og skepsismen krympet.

Har du tenkt på hvorfor du må vaske tøyet før babyen din kan ha på seg det nye tøyet du kjøper i butikken? Har du spurt deg selv hva du egentlig vasker bort?

Hun informerer om hvordan tekstilproduksjon påvirker miljø, ødelegger helsen til de som produserer og ikke minst påvirker de som har de på seg.  Jeg lar det meste prelle av meg, jeg prøver iallefall, men klarer det ikke helt.

For hjemme vet jeg, at jeg har seks skap fulle av denne giften hun forteller om.
Jeg har rett og slett ikke ofret tekstilproduksjon en eneste tanke.

Baby in basket with clothes with hanger, isolated on white

Hun sier flott avslutningsvis at det gjelder her, slik som alt annet. At alle monner drar.
Man må ikke kvitte seg med alt man har og bytte hele garderoben til økologiske bærekraftig tøy, men hvert eneste plagg man velger å tenke seg litt ekstra om på, hjelper.

Hun fulgte drømmen sin, heldigvis. Og skapte en helt magisk butikk i min nærmeste by Hønefoss.
Mapamima. En leken, nydelig og herlig butikk med god plass til barna med lekekrok og boltreplass. Hele butikken er innredet med redesignet møbler og masse farger.

img_5401 img_5413

Men det aller viktigste, du kan være trygg på at hvert eneste plagg du tar i, og handler hos henne er produsert bærekraftig og ikke minst miljøvennlig.

Ikke et eneste plagg må vaskes før de kan puttes på, selv på de minste.

Det er ingen hemmelighet at de fleste plaggene koster mer enn de hos HM, ikke alle, men de fleste. Men til gjengjeld har de en fantastisk kvalitet.  En merkbar forskjell rett og slett. Et av mine favoritt merker er by Heritage, og jeg mener, når et merke kaller seg “til arv” så sier det alt.

padded-image-1 padded-image

Myke, nydelige tekstiler med flotte detaljer, flere i unisex modeller.
Og de har jeg vasket og tromlet og vasket og tromlet og de holder seg like fine.

Men hun har så mye mye mer.
Det norske vakre merke Little Mountain,
littlemo
Tøffe Mini Rodini,

mini

vakre Serendipity og Marmar og mer.

For å gjøre denne muligheten tilgjengelig for alle, har hun også åpnet en nettbutikk.
Og i likhet med den fysiske butikken, er det fokus på bærekraft og miljø.

Her kan du gjøre en trygg og god handel, og for å bidra i tekstilaksjonen gir hun alle mine lesere
20% på HELE ordren og FRI frakt. Bruk rabattkode Nina20 i kassen og vips har du spart både penger og miljø 😉 Du finner hele utvalget HER

Alle har vi søppel i klesskapet, og jeg kommer alltid til å ha med meg en pose eller tre fra HM, men alle monner drar. Og tro meg… det er så verdt det.

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg