Sove sove sove -Noen gode råd fra en sliten seksbarnsmor ?

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke ble særlig begeistret da jeg så min mann hadde satt meg på gullstol og skrytt over mine ferdigheter når det kommer til legging.

For all del, jeg tar imot den, jeg har lagt ned en iherdig innsats her, men når jeg i tillegg så at han hadde oppfordret til å spørre meg om råd, ble jeg ørlitt svett. Om man tar et  raskt søk, ser man fort at jeg ikke har skrevet mye om søvn her på bloggen, selv om jeg har en almass med erfaring gjennom 13 år som sammenhengende småbarnsmor til 6 ulike barn som langt ifra kan kategoriseres som sovebabyer.

Det er en grunn, til at jeg har unngått å ta tak i tema og snakke så mye om det.
Hvorfor? Fordi det er sårbart, personlig, usannsynlig mange meninger og aldri en fasit.

Og det er kanskje det aller siste de fleste håper på, en fasit.

Når det gjelder søvn, kunne jeg nok skrevet en bok.
Annenhvert innlegg kunne vært om det for en periode.

Det er vel få tema man blir så opptatt av, som nettopp søvn som småbarnsmor.
Og for mange, kommer nok søvnen og gir en en real høyrehook i det foreldrerollen inntar.

For det som tidligere har kommet så naturlig og enkelt for de fleste, blir plutselig noe som blir styrt av en 50 cm lang sjef som skriker hjerteskjærende og frustrerende for å kommunisere, uansett tid på døgnet.

Før betydde søvn hvile, avslapning, nå betyr det også egentid, varm kaffe og begge armene fri og ikke minst søvn på deg også.

Jeg husker, hvor forferdelig jeg synes det var, når jeg innså at søvn for et lite barn ikke alltid var bare bare.
Jeg skjønte etterhvert at bak et bilde av et sovende barn, kunne det ligge mye jobb.

Jeg som trodde at alle bare sovnet, om de var trøtte.
Slik er det jo ikke, det vet jeg godt i dag.

Og siden, er det flere kameler jeg har måtte svelge, noen ganske så store og saftige også.
Jeg har hele veien vært ganske bastant på at veien til søvn er rutiner.
Rutiner, rutine, rutine.
Og holde man de, og jobber for de, ja da vinner man tilslutt.

Så kom Oda, vårt femte barn.
Og jeg innså at det er ikke alle denne teorien fungerer i praksis på.

Jeg mener fortsatt rutiner er viktig, og en fordel, både for liten og stor selv om det kanskje ikke alltid resulterer til tornerosesøvn.
Men det bringer med seg forutsigbarhet, og det trenger vi
Oda, er snart 3 og kan i perioder fortsatt sove urolig noen netter,men vi har oftere og oftere gode netter, og om jeg tenker meg godt om kan jeg ikke huske sist vi hadde en ordentlig dårlig en.

Når mannen postet at jeg kunne spørres, har ikke spørsmålene latt seg vente på.
over 100 meldinger er jeg sikker på at jeg har fått, alle med en tastende, trøtt forelder bak.

Vær så snill, hjelp sier de alle sammen.
og er det noe jeg vil, så er det selvfølgelig å hjelpe.

For uten søvn, duger foreldre ikke.
Iallfall ikke over tid.

Så, da tenker jeg at jeg skal hive meg over komfortsonen min, rive av det trykke plasteret og spre litt erfaringer.
Men søvn er et omfattende tema, det vet vi jo alle.

Så jeg har bestemt meg for å dele det opp, enn så lenge har jeg fire topicer jeg vil innom:

Viktig å vite
Her blir det fakta som kan være kjekt å se sort på hvit, og ikke minst tips til hvor du selv kan gå å hente informasjon som du kan stole på og ta ørlitt utgangspunkt i.

Sovemagefølelsen
Man skal aldri kimse av magefølelsen, men kanskje er den ekstra vanskelig å høre i støyen av råd og meninger?

Kan man kjøpe søvn?
Søvne er big business, men kan man kjøpe søvn? Jeg deler litt erfaringer på ulike produkter jeg har testet.

Ting jeg har gjort.
Med seks småtisser har jeg jo mine triks i ermet, kanskje noe av det jeg har gjort kan komme til nytte.

Innleggene vil komme fortløpende, og om du det er noe du gjerne skulle sett jeg skrev om som ikke står over, skriver du et ønske i kommentarfeltet under. Og dere, vær snille med meg a 😉

9 kommentarer
    1. Åh for et fint innlegg! 🙂 håprr din nr 7 blir en sovrbaby da! Det har du nok fortjent! 🙂

    2. Jeg reagerte, jeg også, når det ble fremstilt som at veien til god babysoving er “gode rutiner”. Veldig glad du nyanserer! Ikke fordi jeg tenker det er feil, men fordi jeg blir redd for at noen søvnløse foreldre tenker de ikke er gode nok. Ikke at jeg tror din mann mente det, men fordi man så gjerne vil få det til som foreldre. Jeg er mor til 3, ferdig med babyer, som vi har hatt våre utfordringer med. Ikke et råd på nett hjalp. Så skriv forsiktig, som jeg vet du kan, når du du skal formulere innleggene 🥰 Lykke til med skriving! Kanskje det blir nok tilslutt?

    3. Jeg reagerte, jeg også, når det ble fremstilt som at veien til god babysoving er “gode rutiner”. Veldig glad du nyanserer! Ikke fordi jeg tenker det er feil, men fordi jeg blir redd for at noen søvnløse foreldre tenker de ikke er gode nok. Ikke at jeg tror din mann mente det, men fordi man så gjerne vil få det til som foreldre. Jeg er mor til 3, ferdig med babyer, som vi har hatt våre utfordringer med. Ikke et råd på nett hjalp. Så skriv forsiktig, som jeg vet du kan, når du du skal formulere innleggene 🥰 Lykke til med skriving! Kanskje det blir bok tilslutt?

    4. Bring it on😊 min snart 3 åring er vanskelig å legge..vil ha en hånd å holde i til a sovner. Noen netter sover hun igjennom mens andre netter er a våken flere ganger. Ingen av mine har vært sove barn og de har sluttet å sove på dagen før fylte 2.5 år.. min lille I sluttet å sove på dagen 2 mnd før fylte 2 år…altså..vi hadde en ferietur til trondhjem i fjor…kjørte bil i mange timer og med mange stopp..vesla sov ikke i ett sekund🤪 så hjelp tas imot med takk😊

    5. Føler med deg! Sånn er min eldste også! Han sov maks 30 min økter første leveår, og krevde 40 min trilling i vogn for å sovne, han sover aldri i bil uansett lende, bruker 1-1,5 time på å sovne på kvelden (er heldigvis inne i en god periode nå), og våkner fremdeles oftere om natten enn han sover gjennom. Han er 4 år gammel, og vi begynner å bli lei å sitte på rommet i 1-2 timer på natta. Han er rolig og både vil og prøver og sove, men den bare kommer ikke. Og han vil ikke ligge alene, så der sitter vi da.

      Dette er hans natur tror jeg, han har vært sånn fra dag 1. Vi har faste leggerutiner, og en rolig og sliten gutt går til sengs hver kveld uten protester, han er glad i senga si og vil gjerne sove. Men søvnen bruker lang tid på å ta over. Og han våkner veldig lett. Hva gjør man da? Ikke vet vi. Vi er gjerne våkne 2-3 ganger med han hver natt. Det begynner tære på etter 4 år. Men en gang må det vel snu 🙂

    6. Dette med søvn er virkelig så sårt! Jeg var ikke veeeldig sosial før jeg fikk barn, men etter jeg fikk datteren min er det begrenset kanskje til to ganger i året der jeg er våken lenger enn til kl 23 og møter venner. Og dette fordi hver gang hun er på overnatting med besteforeldre så velger jeg heller å sove. Trenger det så inderlig for å fungere i hverdagen, disse periodene med innhenting. Jeg har ingen venner som har barn, og ene venninnen min sa en gang at hun hadde råtnet om hun hadde mitt liv med så lite tid ute for å finne på noe sammen med andre. Først ble jeg egentlig ganske trist og sjokkert av den kommentaren, men sjønner nå at det ble sagt fordi hun ikke forstår hvordan livet med lite søvn faktisk er. Tror ikke de kommer til å forstå før de eventuelt får barn selv. Da er det en liten “trøst” å lese at flere med barn sliter med det samme. Når man ikke får nok søvn blir det nesten det eneste man tenker på. Datteren min er 2 år nå, så har heldigvis begynt å bedre seg. Men fant ut for noen timer siden at der er en liten ny på vei, så da blir det vel samme rundene opp igjen om 9 mnder 🙂 vi overlever heldigvis på lite søvn, selv om det virkelig er grusomt.

    7. Så fint å lese innlegget ditt:) Har overlevd over 2 år uten søvn selv om det var grusomt, trøsten var at dette var en kort periode i livet som tilslutt gikk over. Vi jobba iherdig med å trygge vår lille som i tillegg kom for tidlig til verden. Overgangen fra sykehuset med tett kroppskontakt hele tiden, fortsatte hjemme.. samt kolikk, astma, krupp, sykehusinnleggelser. Jeg var levende død en periode, så tema søvn er sårt ja..
      Nå er han snart 6 år og har fremdeles behov for at jeg er der en stund før han syns det er greit at jeg går. Jeg har en trygg unge, som nå er frisk og rask, sover godt:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg