Sparetips til Julespareutfordringen.

Jepp, i går avslørte vi altså hvordan vi har planer om å spare for å få litt ekstra å rutte med til jul.
Og slang ut en julespareutfordring.
Og i den, lovet jeg å komme med noen sparetips.
Dette er jo en spare UTFORDRING.
Og en utfordring skal ikke være lett.
Dette er sparing som kommer oppå eventuell vanlig sparing.
Så her gjelder det å finne smutthull som kan bidra til noen kroner ekstra i kassen.
Og for all del, ta de rådene her etter hvor stor sum du ønsker å spare iløpet av utfordringene.
Vi satser på storbeløp og må derfor legge inn pittelitt mer innsats enn de som feks ønsker å spare minstebeløp.
Dette er tips med fokus på små tiltak som fungerer umiddelbart. Gode spareråd til generelt kan vi ta senere.
Men her kommer altså,

Sparetips til Julespareutfordringen.

 

  1. Ikke spise ute.
    Her er det stor forskjell fra familie til familie hvor ofte man spiser ute og ikke minst hvor mye det er å spare på å kutte det ut. Men hos oss er vi klekkelig klar over at det å velge å spise ute iløpet av denne 13 ukers periode vil gi oss et kutt i sparebudsjettet.
  2. Trenger vi dette?
    Ja skal ikke være sein om å innrømme at jeg ELSKER å shoppe.
    Jeg er en salgs magnet og elsker følelsen av å ha spart penger (når jeg egentlig har brukt) Vi har introdusert en aldri så liten shoppestopp i denne perioden, ikke det at det ikke er lov å handle. Men kun det vi TRENGER, ikke det vi ønsker.
  3. En billig middag i uka.
    Matbudsjett kunne jeg nok pratet i evigheter om, og har mange gode tips til hvordan spare inn på matbudsjettet men akkurat å til disse 13 ukene er mitt tips å ha en rimelig middag i uken. eks er Tøm kjøleskapet middag (restemiddag) havregrøt, omelett, tomatsuppe, osv osv.  Vår er faring er at ofte er rimelige middager også raske middager. Perfekt kombo da vi har minst en ettermiddag hvor behovet for rask middag så absolutt er tilstede.
  4. Pant alt, alltid.
    Vi er igrunnen ganske gode på det, å pante. Men i spareperioden vi har nå, er planen å ta panten i putte rett i sparebøssen.
  5. Bake selv?
    Brød er en stor post på matbudsjettet vårt. I en drømmeverden baker jeg alle brødene selv.
    Men det vet jeg aldri vil gå, men om jeg feks baker 2/3 av brødene vet jeg at det er gaaanske så mange kroner iløpet av en måned. Jeg skal regne litt mer på det, men planen er uansett å bake disse ukene. Mer enn jeg pleier.
  6. Trumf/coop?
    Det er kanskje å jukse, men har du sjekket trumfsaldoen i det siste. Hvem vet..kanskje du har litt der du kan putte i julesparebøssen også?
  7. Hva har vi i skapet.
    Siste akkuttsparetipset vårt er å se hva man har i skuffer, skap og boder. Er det noe man kan selge tro?
    Barneutstyr barna har vokst ifra, leker som ikke brukes, interiør eller møbler som bare står i veien?
    Alle monner drar, om det er 20 kr for en ulldress eller om det er en 50 lapp for et dukkehus som står å støver ned.
    Alt vi selger, skal gå i sparepotten.

Hvilke sparetiltak har du tenkt å gjennomføre?

2 kommentarer
    1. Jeg baker fire brød i slengen og fryser ned (har også en oppskrift på seks brød). Det holder ca en uke for oss. Av og til setter jeg på en deig til brød eller rundstykker i helga også for å fylle opp lageret litt ekstra. Når man blir vant til det er det ikke så veldig stress å sette på en deig.
      Hvis det går mye snop og brus er kanskje dette tiden for å kutte ned? (Har du kullsyremaskin kan du lage “solo” av funlight appelsin billigere enn å kjøpe).

    2. Hei!:) Får så masse inspirasjon av å følge bloggen din! Og snapen din også! For ei dame du er!!?? vi er med på spar utfordring til jul! Men ser du skriver at du har masse tips til kutt på matbudsjett – det har jeg suuuper lyst til å se nærmer på! Syns det går altfor (!!) mye penger til mat i måneden! Så jeg sitter her å krysser fingre for st det kan komme en dag snart!?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg