Spørrerunde juli

Jeg ser flere har det som en ukentlig greie, spørsmål og svar.
Og jeg opplever en del henvendelser som ønsker seg nettopp dette hos meg.

En ukentlig spørsmål og svar kan vel bli ørlitt i overkant, men en gang i måned tenker jeg kan bli hyggelig.

Så kjører vi igang.

Spørrerunde JULI

 

Hvordan ser flyttedagen deres ut? Hvordan organiserer dere alt?
Jeg antar du mener den o store flyttedagen nå, hvor vi offisielt ikke bor her lengre men har adresse Røros.
Vel, vi skulle egentlig flytte fredag, men siden flyttebil kommer kjempe tidlig velger vi å flytte torsdag.
Vår plan er å reise opp til huset med en henger full av det vi må ha for å klare oss til flyttelasset kommer.
I hengeren har vi madrasser, litt enkelt kjøkkenutstyr, litt klær og stellesaker og litt leker.
Dagen etterpå kommer flyttelasset.

 

Er det fast bestemt at Tobias er siste barnet, hvordan kom dere eventuelt frem til det?Ja det er vi, om det skulle komme er det et medisinsk mirakel.
Hvordan vi kom frem til det. Vel jeg jeg kjenner at jeg er så usedvanlig takknemlig med de syv jeg har fått, men kjenner at kroppen begynner å bli sliten og jeg vil gjerne få være 100% med hele flokken fra nå av. Ikke være hindret av gravid kropp eller amming. (etterhvert)

Hva skjer med kalenderboka.
Jeg har ikke midler til å “legge ut” for en ny runde nå , koster ganske mange penger å lage de.
men er i dialog med et forlag som kanskje er interessert i å hjelpe meg 🙂

Vurderer du å skrive flere bøker.
Så absolutt. Har en drøm om å lage en barnebok skal jeg være ærlig.
Har historien klar, spørsmålet klart, men ikke svaret 😉
Så må bare vente til det dukker opp i hodet.

for de som ikke visste, har jeg skrevet denne:

Hvis du skulle spise middag helt alene, hva ville du valgt.
Ok, skulle ønske jeg kunne svare noe superspennende og eksotisk nå.
Men der som jeg skal svare helt ærlig. Havregrøt.

Jepp, det er det aller aller beste jeg får. Og gjerne med litt chiafrø og linfrø og toppet med nøtter og friske bær.
NAM!

 

Du virker så rolig og avbalansert. Blir du aldri rasende og forbanna.
Ha ha denne måtte jeg le litt av, leste den faktisk høyt til mann og barn. Og vet du hva de gjorde?
Gapskrattet. For er det noe jeg ikke er så er det rolig og avbalansert. Jeg er ei skikkelig krutttønne.

Så jeg blir sint både på barna, mannen og meg selv, men ikke uten grunn. Det er enkelte ting som trigger meg litt ekstra kan du si .

Er du oppvokst på Røros? Og hvor er den fine dialekten blitt av?
Jeg har ikke vokst opp på røros. Det er min eks stemor som er herifra, og takket være henne har jeg tilbrakt mange ferier og helger på den magiske plassen. Nå bor pappan min der, og resten av min familie er noen timer unna i Trondheim by, Trønderdialekta ligger rett under og vaker og popper opp så fort jeg prater med en trønder. Men jeg flyttet ned hit når jeg var 13 år så dialekta ble vasket bort for å ikke skille meg for mye ut.

 

Tips før fødsel?
Snakk med den som skal være med deg, fortell hva du ønsker at en fødsel skal bli for deg.
Hvil og sov, se på Netflix og spis god mat, ta lange dusjer.

 

Tenker dere å åpne barnebutikk på Røros?

hvem vet hva som skjer i fremtiden, men det vi VET er at vi ikke skal etablere noen butikk umiddelbart. Vi skal sette til livs noen spennende prosjekter, men ikke fysisk butikk med det første.

Vi vet derimot at det er et stort ønske der oppe, så vi får se hvor lenge vi sitter på fingrene.


Hva gleder du det mest til ved å flytte?

Oj, det var et vanskelig spørsmål å svare kort på.
Men aller mest gleder jeg meg nok til å være litt nær egen familie skal jeg være ærlig. Det har jeg ikke gjort siden jeg var barn.
Jeg gleder meg også til en roligere hverdag hvor jeg får vært mere med barna.

 

Hvordan har det gått med robotstøvsugeren.
Vet du, jeg tror mannen er lei den, for er det noe jeg skryter av om dagen så er det den.
Jeg ELSKER den.

At vi bare kan la den gå over gulvet under bordet etter vi har spist, ta over gulvene når vi er ute og sveipe en runde rundt brødfjøl når det trengs er magisk. Og for dere som ikke aner hvem jeg snakker om, så er det denne vi har.

Hvordan får dere råd til å bygge hus?
Vi har solgt huset vi bor i med fortjeneste i forhold til hva vi har i lån,skrudd ned en del utgifter når vi nå flytter og har planer om å spare masse ved å være bevisste med pengebruk de kommende åra (ingen innkjøp dersom ikke nødvendig) Altså ikke noe vi har lyst på, bare det vi må ha. Kanskje vi skal dele litt underveis på hva vi gjør for å spare penger?

Har du en fast leggerutine på mini nå?
Her skulle jeg så inderlig ønsket jeg kunne svare ja… men svaret er nei.
Ingen fast leggerutine. Og siden den ikke hadde kommet enda for en uke siden, har jeg ikke orket å stresse med den før vi flytter. Noen kvelder tar han en lengre økt i vogna, men som regel våkner han titt og ofte og holder meg med selskap. Sa jeg at jeg savnet egentid?

Hva er umulig å leve uten som stor familie?
Ingenting er umulig å leve uten selv om vi er mange, men kjenner jo at enkelte ting gjør det vesentlig enklere å fungere.
Vi har jo to vaskemaskiner, to oppvaskmaskiner her, og jeg må innrømme det er litt skrekkblandet fryd jeg reiser til et kjøkken med kun en oppvaskmaskin. Vi spiser jo alle måltid felles, så allerede ved lunsj er vi oppe i  14 kuverter og full oppvaskmaskin.

 

Hvor er kroppen din etter fødsel? Hvordan få tid til å ta vare på seg selv?
Vell, to armer, to dissete ben, en (hengete) mage, lange pupper, et friskt, fult og rikt hjerte og et slitent men klokt hode.

Slik det er nå får jeg ikke særlig god tid til å ta vare på meg selv. men målet er å ta litt av den tiden når babyen ikke er så avhengig av meg som han er nå.

Hvordan har dere det for tiden.
Altså, vi er så innmari slitne nå at det gjør for vondt å kjenne etter. Men motivasjonen er på plass, og vi gleder oss til det som venter. Så akkurat nå biter hele gjengen tennene sammen og bare holder ut. De fire siste månedene vil jeg helt ærlig ikke oppleve igjen.

 

Har dere vurdert å skaffe aupair.
Vi har vært inne på tanken, men jeg skal være ærlig å si at jeg ikke orker tanken på enda et menneske i huset mitt he he.
Men aller mest har vi slått det fra oss, da vi spurte oss selv hva motivasjonen egentlig var.
Og svaret var jo for å få jobbet mer. Vi snur heller helt om og prøver så godt vi kan fra nå av å legge hverdagen slik at vi kan tilbringe mer tid med barna og mindre tid med jobb.

 

Hvilken barnevogn liker du best.
Ohh jeg har prøvd så mange, og spørsmålet er egentlig veldig vanskelig å svare på.
Jeg har funnet ut at den perfekte barnevogn ikke finnes. Det er alltids ett eller annet som mangler.
Og alle har vi ulike behov. Men dersom jeg skal velge utifra komfort og vår bruk, er nok TFK og babyjogger aller høyest på lista, selv om jeg uten tvil har andre modeller jeg har vært fornøyd med.
TFK og babyjogger har skilt seg ut med en magisk trillekomfort og meget kompakte vogner sammelagt med god plass til barnet.

Hva jobber dere som?
Jeg jobber med dette, altså sosiale medier og har såkalt influenser som tittel.
Min mann er i skrivende stund arbeidsledig etter avvikling og konkurs, men har straks noe å sette fingra i 😉

 

Dette var jo gøy.

Takk for alle spørsmål dere har sendt inn, jeg får dessverre ikke svart på alle 🙂 men svarer på så mange som mulig.

 

 

3 kommentarer
    1. Vi har også en drøm om å bygge hus, så del gjerne tips til hvordan man kan leve på mindre penger 🙂

    2. Elsker å følge med på dere og alt dere driver med 😊 Skjønner godt at det flytteprosessen dere driver med nå tærer på. Å flytte med 2 barn tar på! Dere har 7!!! RESPEKT! Gleder meg til æ følge veien deres videre 😊❣

    3. Det var hyggelig med svar på mitt aller første spørsmål til en blogger noen gang!

      Grunnen til spørsmålet, som jeg hadde tenkt å skrive som forklaring for tross alt er det ganske privat hvor mange barn man vil ha. Men det vakker plass😂

      Vi har et eneste barn, hun er nå voksen❤️ Ikke frivillig, eller selvvalgt med ett barn, på ingen måte faktisk.
      Først tok det 8 seige, lange år å bli gravid. Utallige undersøkelser og prøving prøving prøving.
      Ingen kunne finne noe galt med noen av oss, men gravid ble jeg ikke. Før PLUTSELIG en vakker da. Skjønte ingenting 😂
      Et problemfritt svangerskap og flott fødsel, fikk vi det etterlengtede barnet. Helt fantastisk.
      Da var jeg blitt nesten 31 år, og da var det jo bare å fortsette. Men nei, det gikk ikke.
      Da jenta vår var 3, 5 år fikk jeg underlivskreft og fjernet dermed alle muligheter til å bli gravid. Heldigvis klarte vi å være takknemlig for den ene, ikke bitter eller sorg for de som aldri kom
      Når du har hatt underlivskreft er du fratatt muligheten til å få barn, ikke bare på naturlig måte, men også fratatt muligheten til å adoptere eller bli fosterforeldre. Det får du ikke lov til når du har vært så syk.

      Jeg er så imponert over dere. 7 vakre barn!
      Det jeg egentlig vil fortelle er de mange kommentarer vi har fått fordi vi kun har ett barn
      Vi er superegoister som ikke gir datteren søsken.
      Så egoistiske faktisk at vi burde ikke fått henne heller.
      At enebarn blir fæle bortskjemte barn
      Hva vet egentlig folk som uttaler seg sånn? Det er temmelig mange ufine mennesker.
      De vet INGENTING! og jeg skylder ingen noen forklaring. Jo flere stygge kommentarer, mindre får jeg lyst til å si.

      Vi har tross alt vært ufattelig heldige, ikke egoister. Ikke oppdratt et bortskjemt barn heller😉

      Tipper dere har fått kommentarer også på valget dere har tatt.
      Hvorfor kan ikke folk bare la være å bry seg?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg