Spørsmål og svar – august

Vipps så var august her.
Og i skrivende stund sitter jeg et heeeelt annet sted siden forrige spørrerunde.
Tenk at vi har flytta da folkens. Og vi overlevde!

I dag begynte skolebarna den nye hverdagen, og jeg er superspent på hvordan dagen dems går.
Jeg GLEDER  meg til å høre alt når de kommer hjem.

Vi kjørte på med spørrerunde i går på instagram, og spørsmålene har ramlet inn.
Jeg får ikke svart på alle, dessverre, men plukket ut 10 random som jeg svarer på:

 

 

 

Er ungene født ulik årstider, isåfall, hvilken mener du er den beste?
Her har vi klart det kunststykke å gi barna hver sin måned, det er neimen ikke værst.
Vi har Januar, februar, mars, april, mai, september, november barn.
OM jeg skulle plukket ut en som aller best må det nok være mars/april.
Da begynte det å virkelig gå mot varmere og enklere tider, babyen var litt større til sommeren og tålte varmen litt og er blitt litt robust til vinteren kommer. Og om man klarer å drøye permisjonen er barnet over ett år før man begynner barnehagen.

Meeen innspurten til disse svangerskapene var tøffe synes jeg, høygravid i mørketiden og tungt å bevege seg rundt i snø med stor mage.

En sliten julekule 😉

 

Hvor mange ganger sover minsten løpet av dagen.
Han sover 3 hviler, han er som alle de andre og synes 40 minutter holder i massevis. Heldigvis får vi ofte lurt han til å ta i litt en av de duppene med litt rugg og vugg.

Har du skolestarter i hus?
Både ja og nei. Har jo tre stk som starter på ny skole.. Men ingen førsteklassing.
Men ei som begynner på ungdomsskole, en som går opp til mellomtrinn og ei som starter spent i 3. klasse.

Beste og værste med å være foreldre?
Beste er å se gleden, mestringsglede, gjensynsglede, søskenglede, ingen er så ekte glad som barn er.
Værste, hmmm det å ikke få den søvnen du trenger.

Hva er det vanskeligste og enkleste med å ha flere barn?
Vanskeligste er vel å ha aktiviteter som gagner alle, vi har alt ifra 0-13 år, dette handler vel ikke om antall barn egentlig men alder. Om man skal ta antall så er det jo når det plutselig brenner, en har bæsja, en har slått seg, en er sulten og en er trøtt…da kommer man litt til kort. Beste, uten tvil det å være en del av en flokk. At man alltid har noen, noen å være med, leke med, snakke med, få trøst av, se opp til, lære av, kose med.

 

Når åpner nettbutikken?
Åååååå vi gleder oss så ! Den åpner lørdag 22, HER kan du registrere deg for nyhetsbrev og åpningstilbud.

Hvor mye bruker dere sånn ca på mat.
Vi prøver å forholde oss til 4-5000 kr i dagligvare i uka. Da er bleier, vaskemidler og hygiene inkludert.
Men har nok absolutt noe å gå på her, så planen er å spare her på veien mot hus.

 

Får barna ha overnattingsbesøk av venner?
I vanlige tider er svaret ja. Men i disse annerledes tider har vi vært litt kjipe på dette, selv innad i kohorter.
Vi som er såpass mange i familien omgåes totalt med veldig mange mennesker, så eventuelt besøkende hos oss tar på mange måter en liten sjanse om du ser den. Så, i disse tider har vi ikke overnatting, og leker så langt det lar seg gjøre ute med besøk.

 

Har du noen tips til  en minst mulig stresset morning med både barnehage og skolebarn.
Oj, ja det er noen tips selvfølgelig, men om du vil høre de er en annen sak hehe.
Først og fremst, er dere to, samarbeid så langt det lar seg gjøre. Avlast hverandre og deleger.
Kan ta oss som feks. Siden jeg har ansvar for minstemann om natten, er det uvisst om jeg spretter opp.
Derfor smører jeg matpakker om kvelden så det er gjort og jeg har bidratt.
Neste tips er jo, å stå opp i tide, gjerne i good tid. Slik at du kanskje får et kvarter gjerne halvtime før unga er oppe.
De minuttene kan gjøre underverker.
og siste er jo å skape rutiner, gjør det samme, hver morgen. Slik at barna vet hvor når og hva som som skal skje før de skal ut av døren.

Krangler ungene mye?
Klart de gjør. Med sju små er det rett som det er en eller annen konflikt. Slitsomt, oh yes, en del av det å være søsken? så absolutt ! Hvordan jeg holder ut? Noen dager gjør jeg ikke det, og er like trassen som de selv. Og kan være en av de som brøler. Andre ganger er jeg god på det som er viktig i dette, å det er å se alt det fine som skjer også. For denne flokken her har masse masse fine øyeblikk, er bare det at denne kranglingen tar så ufattelig mye større plass.

 

Takk for alle de fine spørsmålene denne gang.
Ha en strålende uke.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg