Spørsmål og svar i februar.

Det er så mange ulike spørsmål som tikker inn her og der for tiden, at jeg tenkte at jeg kunne ta dette som en månedlig spalte.
jeg må innrømme jeg føler meg litt som en av de store bloggerene når jeg kliner til med en slik runde
Har liksom ikke tenkt at det er nok spennende og interessant som skjer rundt meg og mine, men jammen er det en del spørsmål dere spør.
Så, jeg håper dette blir like gøy for dere som for meg.
Hvordan får dere økonomien til å går undt med 6 små og 2 store.
Jeg skal være helt ærlig nå. Vi har vært vanvittig bortskjemte frem til sommeren.
Vi var veldig klar over det også, men det er en del av fordelene med å bo på landet. Rimelig å bo, lite butikker og dermed ekstremt lite sløsing og ikke minst ikke noe spontankjøp når nærmeste shoppingsenter er nesten en time unna og alle lokale tilbud stenger kl 18.
Vi var veldig klar over at valget vårt med å flytte ville koste, ikke bare psykisk men også fysisk på lommeboken.Huslånet er nærmest ganget med 2,5, to barn på sto (hadde ingen før) og et nytt familiemedlem. Og alt dette pluss litt til koster.
Men det går rundt, men vi oppdaget uten tvil nå på nyåret at vi må skjerpe oss, stramme inn og ikke gå bananas selv om butikkene er tilgjengelig 😉
Så økonomi er nærmest litt sport hos meg, hvor mye får vi til å spare dersom vi kutter litt her, der og der feks 🙂
Men kort oppsummert, det koster. Og derfor må vi jobbe litt ekstra for å få inn nok. Vi svømmer ikke i penger, men har det vi trenger.

Hvor mye bruker dere på mat i mnd?
Vi hadde full kontroll for et halvt år siden, men etter flytting og kaoset som fulgte med har det vært litt fri flyt.
Og vi har uten tvil merket at fri flyt kan vi IKKE ha. Så derfor jobber jeg med å få kontrollen igjen.
Og for å få det er det jeg som må begynne å handle igjen, (ble for mye småhandling når mannen hadde styringa)
Jeg orker ikke ut av huset med hele (eller halve forsåvidt) bølingen så da har Kolonial blitt løsningen.
Målet er å bruke maks 3000 i uka, og det er inkludert hygiene produkter.
Har ikke lappen selv, så jeg lurer på hvordan dere løser det siden du ikke har lappen?
Dette er et salig puslespill. PÅ mange måter er vi jo vant med det siden det altid har vært slik, men det er klart det har blitt mer og mer utfordrende etterhvert som ungeflokken er vokst. For den største konsekvensen er jo at hvis mamma skal noe, ja da må ALLE være med.
De siste årene har jeg konstant vært gravid eller ammet, og egentlig vært komfortabel med å være den som er hjemme. Men vi merker nå at behovet for to sjåfører virkelig er på sin plass, så våren/sommeren er planen å ta førerkort. (bare vi får spart nok)

Hvilken bil har dere med plass til 8.
Og mens vi er inne på bil. Vi har en Mercedes vito med plass til åtte, men den brukes svært sjeldent.
Faktisk har vi ikke vært ute alle mann etter Daniel ble født.
Og vi vurderer å heller kjøre kolonne når jeg får lappen og bytte den store vito med en annen bil.
Da vi ser det er svært sjelden vi som XXL familie farter rundt sammen hele gjengen.
Og om vi gjør det er det ofte vi har behov for å dele oss, slik at noen reiser før eller senere.
Tenker du gjenbruk når du handler klær?
Om du tenker på hverdagsklær er svaret nei, men vi er derimot ikke så sære på hva som blir brukt av hvem.
Så Oda arver av Jonatan og Daniel arver av Oda feks.
Prøver å være litt bevist på regntøy og støvler siden det ofte kan bli litt kluss om det er motiver på dressen som
absolutt ikke faller i smak for den som skal ha den på.
Jeg lurer på hvordan dere har og får krefter til seks barn
Det har jeg selv også lurt på, utallige ganger. Men svaret, tror jeg er at barna rett og slett gir oss den energien.
Man blir tvunget til å bli mer effektiv, man har mere moro, ler mer og ikke minst rører mye på seg.
Og alt dette gir jo mye energi 🙂

Logistikk, vor mange ekstra hender får dere bruke gjennom uka.
Vi har (dessverre) ikke enkel tilgang til ekstra sett med hender, som gjør at vi automatisk er vant med å klare oss selv.
Vi setter derimot umåtelig stor pris på de gangene vi er så heldige å få hjelp enten fra venner eller familie.
Men vi vet godt at det er bare oss, og dermed kjører vi løpet også etter det. DVS ingen overdrivelse av fritidsaktiviteter, er tiden booket, booker vi ikke noe annet da. Også prioriterer vi rolige ettermiddager i ukene bare fordi det er travelt nok som det er å være 6 små og to store.
Må legge til, at størstesøster på 12 er et godt sett med ekstrahender av og til. Vi merker godt når hun trår til å feks leker med minstemor eller rugger minstemann så jeg får laget middag.
 
Hvilke rutiner hjelper i hverdagen med så mange.
NÅ fikk jeg dårlig samvittighet nå. For er det noe som har sklidd helt ut de siste månedene så er det rutiner.
jeg må innrømme det er litt godt også. Ikke ha stort på to do lista før det hoper seg opp.. men rutiner er deilig å ha når man er mange.
Eneste vi tviholder på av rutiner er leggerutinene.
Og apropos leggerutiner:
Hvordan klarer dere å legge alle for natta, vi har to og sliter?
Svaret er enkelt, rutiner.
Her gjør vi AKKURAT det samme hver eneste dag, og i helger og ferier sklir vi svært lite ut.
Så hver kveld er slik:
Daniel og jeg tusler på vårt soverom i 18 tiden, han ammer så lenge han vil og sover som regel innen kl 19
Oda legges innen 19 av mannen, får en nattasang og nuss på panna før hun sovner. Jeg tusler litt inn og ut til en urolig kar mens mannen steller Jonatan som er den aller enkleste å legge. Nattaklem til alle som er våkne og han tusler gledelig i seng.
Matilde, Markus og Amalie spiser felles kveldsmat kl 19.30
20 går Matilde og Markus å steller seg.
Kontroll av tannpuss og de er i seng innen 20.15
Amalie finner senga 21 og jeg tusler inn til en sovende kar en liten time senere.
Mannen aner jeg ikke når legger seg men han klarer det heldigvis selv.

 
Hvor lenge etter fødsel har dere sex
Herlig med variasjon i spørsmålene og det er klart vi må ta med et sexspørsmål i en slik runde.
Vettu, jeg har ikke noe fasitsvar på denne. At vi har hatt sex etter fødsel er jo klart, siden ungeflokken har vokst.
Men når har variert veldig. Her er det viktig å føle seg klar tenker jeg. Og det er individuelt.
Hvor mange timer bruker du på å svare på snap hver dag
Jeg EEELSKER snap, og hovedgrunnen er at en gir meg en enkel måte å kommunisere med dere på.
Hver eneste dag har jeg spennende samtaler med dere, blir bedre kjent med dere, lærer mye av dere og deler gleder og sorger med dere.
Derfor bruker jeg også enormt mye tid på snap, meget bevist prøver jeg å svare hver enkelt av dere.
Så, svaret er at jeg bruker mye tid, men om du vil ha eksakt tror jeg at telefonen min forteller meg at jeg bruker i snitt 3 timer på snap hver dag.
Oh yes.

Det var faktisk mange flere spørsmål fra dere, men jeg tror vi setter en strek for denne gang.
Spørsmålene jeg har svart på er, kommer fra story på Instagram, så følg meg gjerne der.
Og har du ikke insta ja så send spørsmål til meg på snap, på bloggen eller Facebook.
 
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg