Status kjøkken – en uke etter oppstart

For en uke siden begynte vi tømmingen av kjøkkenet vi hadde.

Bye bye til dette kjøkkenet, vi gleder oss såååå til det nye er oppe.

Det igrunnen tull av meg å påstå at vi bare har holdt på en uke.

Prossesen har vi jobbet med mye lengre, men selve fysiske arbeidet ble satt igang for en uke siden.

Det forundrer meg hvor vanvittig mye man putter inn i skuffer og skap og tenker kjekt å ha rundt.
Jeg mener, hvor ofte trenger du 8 ildfaste former samtidig?
Gjett om jeg iallefall skal prøve å være kritisk til hva jeg putter tilbake igjen.

Men en uke er gått og hva er gjort?

Jo la meg presentere vår DONE liste

  • Tømme kjøkken.
  • Rive kjøkken
  • Rive vegger
  • Rive vegg mellom stue og kjøkken og lage åpen løsning.
  • Røske opp gulv
  • Rive tak
  • Nye vegger
  • Elektrisk annlegg klart
  • Male vegger.

Wow sier no jeg 🙂 Det tenker jeg vi kan kalle effektivt.

Men vi har så langt ifra gjort alt selv.
Kjøkkenet vi hadde ga vi bort, og dette ble tatt ned av de som fikk det. Vi flyktet ned i kjelleren mens de gikk løs på skuffer og skap. 3 timer senere var det helt tomt. Kun komfyr, kjøleskap og oppvaskmaskin stående igjen.

 

Kjøkkenet vi har bestilt blir levert raskere enn vi hadde tenkt.
I starten tenkte jeg at vi “aldri” kom til å få kjøkken og dette prosjektet varte til våren.
Flere av leverandørene forestilte oss at dette var normal ventetid og noe vi måtte belage oss på.

Men så, endte vi med IKEA da, og jammen kunne ikke de levere kjøkkenet superraskt, så raskt at vi måtte be de vente litt. Valget falt på fronter med trestruktur, Voxtorp valnøtt. Ingen utskjæringer eller håndtak. Superenkelt å holde rent med andre ord… håper jeg.

Så var det å kaste seg rundt å se om det i det heletatt var håndverkere rundt oss som kunne stille opp på så kort tid. En lokal snekker var en folkehelt og omrokkerte på sine menn slik at det var rom for å hjelpe oss. Vi møtes litt på halvveien og mannen her i huset reiv veggen (er alltid mer gøy å rive enn å bygge opp)

En av de største jobbene var det elektriske. Vi var redde for at vi var for sent ute og at det elektriske måtte opp i etterkant. Det fungerer det også selvsagt, men når alt er nytt er det hyggelig med ledninger inne i veggen og ikke utenpå.

Jeg var ikke i tvil om hvem jeg skulle ringe, vi hadde et elektrisk firma som hadde reddet oss tidligere med vårt vaskerom og krise der med et annet elektrisk firma. Carlsen og Sønn dukket opp på null komma niks den gang, og koblet oss opp og ferdigstilte før jeg hadde fått snakket med ferdig.

Jeg ringte igjen, litt småflau.. Hei husker dere meg..
Nå er det krise igjen.

Men Nina, dette skal vi ordne, sa en meget rolig og betryggende stemme i andre enden.
Gi meg fem minutter så ringer jeg deg igjen.

LETTA!

Dette er framsnakk folkens, det er ikke hver dag man finner slik service. Vurderer du elektriker kan jeg altså anbefale Carlsen og sønn Og det er nok en gang de som er på plass hos oss. Jobben ble utført akkurat slik vi ønsket, akkurat i grevens tid. Rett etter snekkerene hadde revet av platene og før de rakk å sette nye på.

Gode råd til belysning, plassering av stikkontakter og andre løsninger fikk vi også satte han igang.
Raskt utført og med stikkontakter og lyspunkter akkurat der vi trenger de.

Ledninger i gulv og i vegg og i tak var på plass til at snekkerne fikk satt på vegger. Vi valgte walls2paint som er tykkere enn gips plater, og uten voldsomme skjøter. Helt slett med andre ord.

Og i skrivende stund får jeg en matt soft mint påført veggene av den kjekkeste mannen jeg vet om.

Det er fortsatt litt for mange dager igjen til kjøkkenet blir skrudd opp kjenner jeg.
Rot og rask gjør meg sur. Men jeg biter tenna sammen. Nyter enda en grandiosa og veeet at det kommer bedre tider i vente.

 

4 kommentarer
    1. Nå som jeg står på terskelen til å bestille mitt eget Ikea-kjøkken, så var dette artig lesning! Jeg gruer meg litt til hele prosessen med å få det på plass, men åhh, så fint det skal bli. 🙂

    2. Legger du ut bilder av nytt kjøkken? Vi skal snart i gang og trenger inspirasjon for et kjøkken for 2 vokse og 3 barn, snart 4:-)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg