Svar på spørsmålsrunden – Pappa svarer.

Søndag lagde min kjære kone et innlegg på instagram der alle fikk mulighet til å stille spørsmål som pappaen altså meg skulle svare på. Jeg liker meg egentlig litt i bakgrunnen men kan nok hende at jeg kommer enda mer frem i kamera i fremtiden.

Så her kommer svarene på en del av spørsmålene:

 

  1. Hva er det mest utfordrende med å være en skikkelig storfamilie?  
    Mest utfordrende er helt klart at vi er i undertall hele tiden, kan ta et eksempel, når for eksempel en har bæsja, så kommer det inne ei til på badet som sier hun har bæsja(og da må det skiftes med engang for inneklima sin skyld 🙂 ) også kommer det en til inn og må absolutt på do nå og så skriker 10 åringen jeg blør neseblod, da er det utfordrende og forholde seg rolig. Og en høygravid kone. Men vi har det veldig bra ved å være så mange og koser oss masse selv om enkelte perioder er mer slitsomme.
  2. Hvor lenge har dere vært sammen?  
    Vi har 18 år sammen i august:)
  3. Hva er det beste med å ha en så stor familie?    
    Det beste må være å se de magiske øyeblikkene mellom barna som bare skjer:)
  4. Føler dere noen gang at det er for mange barn og for mye arbeid?    
    Ja og kanskje spesielt i den situasjonen vi er nå,. Men vi er veldig gode på å tilpasse oss og snur ting raskt når vi ser vi går inn i onde sirkler.
  5. Hvordan møttes dere?
    Nina og jeg møttes på noe som heter mirc/IRC en forløper til facebook. Der vi chattet sammen og ble godt kjente der før vi til slutt møttes og da dro vi på kino dagen etterpå og så Mr. Deeds og etterpå har vi vært sammen egentlig:)
  6. Hva er det Nina setter pris på i livet sitt?  
    Skal jeg være helt ærlig er nok det MEG:) og barna
  7. Hvilke hobbyer har du/ dere?  
    Jeg er fotball interessert, sparker litt fotball selv og ser altfor mye fotball i følge Nina. Vi har ikke så mye andre hobbyer men det å være sammen med barna og gjøre hyggelig ting og så liker vi å jobbe(er fritid det for oss) med det vi har bygd opp.
  8. Pusset dere opp kjøkkenet?
    Ja vi pusset opp kjøkkenet i november 2018, og gjorde det litt mer tilpasset storfamilien vår.
  9. Hvordan “ser” dere alle barna?
    Her vet jeg det er mange meninger der ute. Vi får ikke sett barna på samme måte som 2-3 barneforeldre gjør, men føler vi gir barna mye selv om ikke vi er en til en hver dag. Blir jo mye 2-3 av barna vi har samtale med samtidig, men det er ingen av barna som er låst inn på loftet for å si det sånn. Vi er nesten hele tiden i samme rom alle 8 og da skjer det magiske ting og av og til søskenkrangling:)
  10. Hvordan er sexlivet etter så mange fødsler?
    Antall barn sier vel sitt…
  11. Hva som gjør at dere denne gangen er helt sikre på at det blir deres siste barn?  
    Jeg har sterilisert meg! Får håpe det er trygt nok…
  12. Hvor lenge har dere bodd der dere bor nå og flyttet dere langt?
    Vi har straks bodd her i 2 år, og vi bodde ca 40 min. unna i ei koselig bygd, her bodde vi 2,5år men bodde på samme sted som vi bor nå i 9 år før det igjen.
  13. Verste uvane og hva gjør Nina til en god mamma?
    Mine verste uvaner er cola zero, snus og snorking. Nina er en god mamma fordi hun er tilstedet og er veldig flink til å prate med barna:)
  14. Hvordan er livet med så mange barn, kontra hvordan du så for deg at livet skulle bli?  
    Livet er fantastisk med så mange barn, nyter hvert sekund.   Jeg har aldri sett for meg at jeg skulle være så heldig å få 7 barn men ville ha hvertfall 3 barn, men er det en ting vi har funnet ut så er det at man aldri kan planlegge:) Hatt en oppvekst der det var mange barn rundt meg hele tiden og er en drøm å kunne ha 7 barn selv.
  15. Hvordan ser du for deg livet som 7barnsfar og er det noe du gruer deg til?  
    Tror ikke livet blir så annerledes med 7 barn kontra 6, undertall er vi uansett, men det å se søsknene som venter en lillebror glede seg så mye til han kommer og at 4 åringen syns ikke to måneder ikke er så veldig lenge for da kommer lillebror er veldig godt å se. Å grue seg er unødvendig bruk av energi:)
  16. Hvordan er det å være deg, far, ektemann og butikkdriver i alt kaoset deres?  
    Kaoset sto egentlig slik “kaoset” og er vel akkurat det det er akkurat nå men det går over, og vi har det bra i kaoset. Vi pleier å kalle det første året etter at baby har ankommet for familie ett unntaksår, men det går over:)
  17. Hvilke cravings har Nina i dette svangerskapet?Hvor mange barn tenkte dere å få?  
    Cravings ja. denne gangen vil jeg si det har vært en del ulike i forskjellige perioder, men boksbrus, knaske isbiter( skjønner ikke at a orker) og kanelsnurre/boller aldri hatt det oftere enn de siste to månedene:). Vi har vel aldri hatt en samtale der vi bestemte hvor mange barn vi skulle ha, det har bare blitt sånn:)
  18. Har dere noe egentid?
    Egentid har vi vel egentlig når vi bare er på jobb men for øyeblikket er vi bare en og en på jobb, men vi er så heldig å ha en bonusfamilie som passer hele gjengen en helg i blant og da er vi ihvertfall alene og prøver å slappe av(Vi jobber startsett med våre prosjekter da) og slapper av med gode serier og filmer.
  19. Ninas beste og verste sider?
    Hater dette spørsmålet, noen verste sider er det nok men kommer ikke på noen nå, hun er rett og slett en ganske fantastisk dame og kone og vi har det veldig bra sammen.
  20. hvordan får dere nok søvn? Ser jo for meg at det alltid må være en unge våken hos dere?  
    Her må jeg bare skryte Nina opp i skyene for hun er så god på å skape gode leggerutiner og søvnrutiner på ungene våre. Startsett så sover alle ungene hele natta men det er selvfølgelig netter som ikke er sånn (ved sykdom osv)men de er i få tall. Tror Nina er Norges ubestridte til å skape gode rutiner for leggerutiner/søvn også er jeg bare flink til å følge dem. Så her er det bare å spørre hvis dere trenger TIPS:) Så skal det sies at jeg har et veldig godt sovehjerte og sover igjennom det meste men Nina sover nok litt lettere og hvertfall nå i siste innspurt på svangerskapet er søvnen hennes dårlig men startsett bra ellers tror jeg da, jeg sover jo:)
  21. er jeg kul spør Amalie 13 år:
    Ja du er kul når du hører på pappaen din.
  22. Setter du noengang håret opp i hestehale?
    Nei jeg har aldri gjort det:) Nina gjør det aldri!
  23. Er barna deres oppkalt?
    Det er kun vår førstefødte som er oppkalt etter min bestemor på pappa sin side, de andre er ikke oppkalt etter slektninger hvertfall:)
  24. Kan dere ta oss gjennom en vanlig dag hos dere?
    Det kommer noe spennende etterhvert fra oss her:) Følg med
  25. Hva tenker dere om fremtiden og mange tenåringer i hus på en gang?
    Uff kan vel si at jeg ser frem til barna blir så store og selv om småbarnstida er veldig fin på sine måter. Men alt det presset, påvirkningene og humørsvingninger som kommer engang i fremtiden kan bli heftig, men alt ordner seg tenker jeg. Holder på med bleieskift, trassalder, søskenkrangling, påkledning og hverdagsrutiner nå, noe blir byttet ut selvfølgelig, men er det så stor forskjell? (Kaster jeg ild på bålet nå?)
9 kommentarer
    1. Herlighet for ett godt skrevet innlegg og godt svart på spm. Nina er jammen meg heldig som har en sånn fin ektemann og far til sine barn😊 blir helt rørt om hjertet her mtp måten du omtaler din kone. Kjente meg veldig igjen i cravingsen om isbiter. Her har jeg nitygget isbiter i mine 3 svangerskap og ble mannevond om jeg ikke hadde flere isbiter igjen😂 min mann sa: det høres ut som ett gedigent pokkverk å jeg hører ikke tv’n😂 enda mannfolk kunne hatt en følelse av cravings😂 dere nailer det å være xxl familie og ungene har desidert de fineste foreldrene man kan få. Åsså den bonusfamilien da..passer hele gjengen for at dere får litt kjærestetid..jeg tar av meg hatten❤😊🤗 gleder meg til fortsettelsen👏👏👏👏👏

    2. Så morsomt innlegg! 🙂 Merker jeg vil ha de tipsene til legging og soving gjennom natten 😅 😀

    3. Så bra skrevet! Dere er en fantastisk familie, og dere som foreldre er forbilder for hvordan takle småbarnslivet og samarbeide så godt som det virker som dere gjør! 💕

      Når det er sagt, så ønsker jeg meg veldig gjerne tips angående legging og søvn. Har ei på 3,5 år som sliter med å sovne innimellom og som våkner hver natt en gang mellom 4 og 6 og nekter å legge seg og sove igjen… vekkerklokka ringer 7 🙈

    4. Veldig bra svart. Skjønner at dere passer så godt sammen ❤❤
      Tror meg:: Tenåring i hus er noe helt annet enn småbarn.
      Det er utfordrende og fantastisk på hvert sitt vis.
      Men jeg tror jeg kan med hånden på hjerte si Det var deilig å pakke de inn under dyna når kvelden kommer. Den kontrasten det er å sitte å vente på dem om kvelden / natta.Lytter etter hver bil,lyd du hører er det de,som kommer nå. Du får ikke blund på øya før de er inne i huset. Ja hønemor kikker inn atter en gang (Kanskje pappaen sovner ) men Nina ligger nok garantert med et øye åpent.
      Lykke til med flokken deres dere er gode 🥰

    5. Ja takk til tips om leggerutiner😁 Sitter her selv med en på to uker, og som helt fersk i gamet finner jeg alltid masse inspirasjon og motivasjon i bloggen og på insta/snap fra dere😍

    6. En ny verden når barna blir større. Da lurer man på hva man “klagde” over før da de var små, hvertfall kjenner jeg det sånn. Man må være mye mer klar i toppen, er du sliten selv må du fortsatt kunne “løse verdensproblemer” til enhver tid. Men det er også som å alltid ha gode venner rundt seg, man kan snakke med barna på et mer intellektuelt nivå og kose seg med dem på en helt annen måte.. Tenker det er viktig å gå inn i denne perioden med innstillingen “jeg elsker tenåringer” 😊 Utfordringer kommer det jo uansett! Det er så mye usikkerhet og vanskelig nok som det er, å være tenåring, så viktig at det kjenner de er bra nok som de er. Men er jo ikke så lett som det er sagt, en mer krevende tid på mange måter. Målet er å ikke ta følelsesutbrudd personlig og la det prelle så jeg kan være tilstede og ikke minst til hjelp. Det som ikke er bra kommer jo ikke fra hjertet. Men fra følelsene 😅💥 Lykke til med de skjønne barna deres. 😍 Og nyt småbarnstiden! 😂😊🥰

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg