Tenk at jeg har laget deg.

De kommer like overraskende hver gang
Små øyeblikk av en følelse jeg sliter med å forklare.
En god blanding av lykke, stolthet og forundring.
Det kan skje når som helst og følelsen er nesten til å ta og føle på.
Som en bøtte med kaldt vann kommer den som kastet over meg.
Det kan skje mens jeg mater minstemor med en hånd, kaster ball med neste minste med den andre og
hører på hun i midten synge mens fargeblyanten glir over det store arket på enden av bordet.
Eller under en middag hvor jeg får ekstra tid til å titte litt ekstra på min største frøken som knapt har tid til å være med oss.
Og under fotballkamper på en sommergrønn gressbane fylt med lyslugga gutter med fotballstrømpene nesten over knea.
Tenk at jeg har laget deg.

 
Og det sammen med den fineste mannen jeg vet om.
Tenk at så fine mennesker er resultatet av noen celler fra meg og en celle fra han.
Jeg skal for all del ikke legge skjul på, at det å være mamma, er mye jobb.
Ingen luksus, så langt ifra.

Jeg mener, her må jeg tørke bæsj daglig, snyte neser, tørke bord som er oljet inn med både makrell i tomat og leverpostei og det herligste av alt, ta imot spy med bare hendene.
Men for en rikdom.
Hver eneste dag gir de meg små øyeblikk som jeg lagrer i hjernebarken.
Et grisete tryne etter et grøtmåltid

et rufsete smil en helt vanlig fredag

små øyeblikk med søskenkjærlighet.

 

Og ingen andre enn de små kan vise glede mer ekte..
Og ikke minst finne frem vår.

 
Det er viktig for meg, å vise at jeg er mer enn bare mamma.
Men om jeg tenker meg om vet jeg ikke hva jeg hadde vært uten de.
Bare Nina?
At jeg skulle få bli mamma, og det til 5 er mye mer enn jeg hadde turt å forestille meg.
En hverdag preget med å aldri få gå alene på do, trillende barnelatter, legoklosser i senga og store klemmer med klissete barnehender som gir leverposteispor bak i nakken.
5 barn, det stod aldri på ønskelisten min.
Men livet kan ikke planlegges,
For noen ganger, kan det bli enda bedre enn du hadde tenkt.

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg