Ti ting jeg vil gjøre annerledes i babytiden denne gang.

Inspirert av babybloggerne sitt siste innlegg har jeg satt meg selv litt i tankeboksen.

For sannheten er jo, at selv om man har gjort ting mange ganger før, så er man ikke utlært.
Selv om man har gjort det flere ganger enn gjennomsnittet er man ikke mester.

Det er faktisk mye jeg kunne tenkt meg å gjort annerledes som nyklekt mamma, selv om jeg har vurdert og erfart fire ganger tidligere.

Det skal trening til, det å kunne stole på seg selv. Og jeg merker at som flergangs er jeg en tryggere mamma, alikevell kan enkelte valg være en utfordring å ta. Fordi de for eksempel er annerledes eller utradisjonelle.

Babytiden med Jonatan var en av de fineste, jeg ser og føler at jeg lærer og erfarer.
men jeg er helt klar over at jeg ikke var nok bevist over hva jeg egentlig ville og ikke ville denne tiden.

Det har jeg tenkt å gjøre noe med.

 

10 ting jeg vil gjøre annerledes i babytiden denne gang:

  1. Hud mot hud
    Jeg husker jeg tenkte tanken før jonatan ble født, men ikke nok. Denne gangen ønsker jeg å både gi og ta mer hud mot hud. Det er så mange studier som viser at ikke bare er dette bra for barnet men også mor og psyke ja og ikke minst melken.
    Dette blir jo et vårbarn, så årstiden og temperaturene er også med oss.
  2. RO.
    Jeg hadde et inderlig ønske om ro rundt oss når Jonatan kom til, men med flytting og en kalenderbok som tok HELT AV. ble det overhode ingen ro. Jeg hadde plutselig masse ting jeg MÅTTE gjøre… og det var i grunnen kun min egen feil.
  3. Forberedelse.
    Jeg har fnyst litt over de som fyller fryseren og styrer og ordner før fødsel… helt til nå. Denne gangen ønsker jeg å fylle fryseren med middager, runstykker osv. Slik at selv om vi er slitne og trøtte fortsatt kan sørge for å få i oss mat.
  4. Hjelp tilgjengelig.
    Man kan ikke alltid klare alt selv, ingen har superkrefter (bare innimellom) Denne gangen skal vi alliere oss med gode venner og vår FANTASTISKE barnevakt og sørge for å få god avlastning. Om det så er en trilletur med baby så vi får viet tid til de andre barna eller om det er en tur ut på de fire andre slik at vi får beundret den nyeste i flokken litt på egen hånd.
  5. Unne meg det lille ekstra.
    Jeg er nok temmelig økonomisk av meg. Men av erfaring får man ofte det man betaler for når det kommer til utstyr. Jeg betaler heller litt ekstra for en god vogn og kutter heller ut alt mulig smånips og antall feks tepper, luer osv.
  6. Trille mer.
    Og mens vi er inne på det. Benytte muligheten til å sanke frisk luft oftere. Nå som jeg for første gang erfarer en vårbaby er det også mye lettere å ta turen ut.
  7. Lengre unntakstilstand.
    I fjor var vi begge enig om at det var en unntakstilstand, når nyfødtiden stod på, iallefall når vi også hadde tre andre å ta hånd om, denne gangen er det fire små, og en som ikke er eldre enn 1,5 år.
    Vi skal rett og slett sette en dato.. langt ut på høsten, som er tillatt unntakstilstand. Og med det mener jeg at det er lov å la ting flyte, prioritere å ligge i sengen å amme istede for et møte, takke nei til besøk om man kjenner man er for sliten, la klesvasken hope seg opp..osv.
  8. Lage et egetrom.
    Et eget rom hvor jeg og baby kan lukke døren og si at nå må vi ha fred. Snakker vi godt med barna rundt dette før fødsel vil de ha forståelse.
  9. Slippe til søsken mer.
    Uff dette er et vondt punkt. Jeg kjenner meg selv godt og skal være såpass ærlig og si at jeg har mang en gang sagt nei, når barna har spurt om å få holde babyen, endten fordi babyen endelig sover eller fordi jeg ikke orker styret.
    Denne gang har jeg plutselig tre barn som er gamle nok til å vise omsorg,bidra til trygghet, kjærlighet og ikke minst knytte et bånd til babyen på egen hånd. Jeg skal bevist si mer ja dennne gangen.
  10. Nyte..
    Selv om det er godt, er det og vondt.. dette svangerskapet er en bonus utenom en annen verden, og det vil også babytiden være. jeg var så uendelig sikker på at Jonatan var den siste… trodde jeg…
    Men dette, nummer fem, er nok det. Uansett hvor skummelt og rart og godt og vondt det er å si det.
    Så alt jeg ønsker å gjøre, skal jeg gjøre….rett og slett. (innenfor rimelighetens grenser selvsagt) Og jeg skal minne meg selv på, flere ganger at dette… er en kort tid og fase.. og det er den siste…

Hva ville du gjort annerledes?

5 kommentarer
    1. Hei! Masse gode tanker her! Jeg er selv nybakt tobarnsmamma, og har vært mer bevisst på dette med hud mot hud denne gangen. Anbefaler deg å få deg en bæretube til å ta med på sykehuset, og for den første tiden hjemme. Da kan du ha babyen i bare bleia under denne toppen, og du trenger ikke føle deg så naken. Jeg synes hvertfall ikke det er så okei å sitte toppløs i stua til enhver tid;) han hadde en natt han var ganske urolig på sykehuset, og da puttet jeg han oppi denne tuben, og trokket rundt i gangene på sykehuset. Han ble helt rolig, og fikk ut mye luft. Et bæresjal gjør samme nytten, og kan brukes mye lengre, MEN, tuben er MYE enklere! Akkurat rett etter fødsel betyr det kanskje om man gidder å bruke den eller ikke.

      I fht dette med mat, så ordnet vi det med å bestille Adams matkasse som leveres på døra. Det har vært genialt ! Da har man middager til familien i hus uten å planlegge. Hvis man ikke er flink til å planlegge, så blir mat ganske dyrt. På denne måten trenger vi bare å handle melk, brød og litt pålegg. Min erfaring er i alle fall at planleggingen er det første som ryker når det skjer store endringer i livet…

      Ønsker deg og familien en fin førjulstid!:)

    2. Hva slags bæretube er det du har hatt? Det hørtes veldig deilig ut å slippe å styre med knyting av sjal i starten… ?

    3. Jeg hadde gitt blanke i å presse meg selv til pumping og amming,og starta med mme med en gang. Var så vondt når jeg ikke fikk det til,og alle maste på meg rundt det.

    4. For meg er ammingen viktig. Jeg har fullammet alle i flere månender, og det har vært verdt strevet rett og slett. Men om jeg kan abefale det til alle? Overhode ikke 🙂

    5. Jeg skal med senkede skuldre slippe mannen min mere til. Det tror jeg vil gjøre så jeg er litt mer uthvilt neste runde kontra nå. Har skulle gjort absolutt det meste selv, så det funka ikke bra. Ser hvor mye mannen min og dattra sitt forhold har vokst i pappapermen hans der han styrer med alt selv. Det gjør så godt å se de to ha sitt forhold? Så det er det jeg skal gjøre annerledes runde 2:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg