Ting å tenke på i nyfødt perioden

En ny hverdag starter i det du får barnet ditt opp på brystet. Mange tanker surrer i hodet og gleden over å ha blitt forelder er stor. Det er mye nytt og forholde seg til og det takler man på forskjellige måter. Det hjalp meg mye å ha tenkt igjennom antatte problemstillinger før fødsel slik at det var lettere å vite hva man skulle gjøre tiden etterpå.

Mathea 1

Jeg var overveldet og glad for å være ferdig med det hele. Jeg hadde særlig de siste dagene sett fram til å bli ferdig med fødselen og ta fatt på det nye livet med baby. Det er mye nytt og vi har valgt å starte med litt rutiner  rundt legging helt fra starten av. Vi har har bare hatt 2 slitsomme netter etter vi kom hjem fra sykehuset ellers sover hun gjerne 3 og 4 timer i slengen før hun våkner og vil ha mat 🙂 Kan ikke klage på det!

En selvfølge for meg er at babyen skal stå i fokus og tiden etter fødsel skal man bruke på å bli kjent. Babyens behov for mat, omsorg og kjærlighet skal dekkes. For å få til dette må man prioritere ut i fra hva man tror og mener er best for sitt barn og sine egne behov må komme i andre rekke. Det kan være lurt å tenkte igjennom hvor mye besøk man ønsker og om man ønsker besøk på sykehuset. Dette vil kanskje blant annet avhengig av hvor mye energi man har til overs og hvordan ting faller på plass de første dagene på sykehus og hjemme.

avslapping

Sånn ser det ut når vi slapper av og koser oss. Puppen halvveis ute og toppen under puppen, på kvelden er den mer utenfor bhen enn inni. Og plutselig vandrer jeg rundt her med puppen ute, føles så naturlig. Jeg har blitt så lite sjenert etter den fødselen, kanskje litt susete også?!

Det florerer av tanker og følelser etter en fødsel, pust med magen og ta ting med ro er min tanke. Barseltårer er også et ord det er verdt å merke seg. Takk og lov for at de bare varte i 3 dager hos meg, for joggu var det slitsomme greier. Når man begynner å hygrine og hikste bare man legger seg ned i sin egen seng da blir små hverdagsgleder slitsomme. For det skal sies at jeg savnet senga mi etter 5 netter på sykehus! Men å grine så fælt a?!

Nyfødtperioden er en kort og intens tid. Ta det tid til å ha tid i denne perioden. Ikke bli redd om du synes den er slitsom. Det ER en stor overgang det å bli mamma. Men jeg lover, det blir bra, VELDIG bra.

Hva synes du er det aller beste med nyfødt perioden?

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg