Tre nøtter til “hvaforno”?

Uansett hvor mye jeg planlegger i forveien, jekker ned og organiserer så blir jeg alltid stående på kjøkkenet på julaften. Selv om morgenen blir så tidlig at jeg igrunnen ikke vil kalle det morgen en gang tilbrakte jeg de første timene på kjøkkenet med julefrokosten som eneste avbrekk.
Innimellom kjøkkentjenesten kommer selvfølgelig brannslukking mellom ivrige søsken med sprellende sommerfugler i magen, ordning av hår og skriving av julekort som er ute i siste liten.
Men så, når ribbelukten begynner å bre seg utover (jepp steker ribben leeeenge, det anbefales virkelig) og klokken nærmer seg lunsjsulten for oss som spiste frokosten i vettu tid vet jeg det er på tide å finne julstrømpa mi.
Forkle går av og eneste som godkjent å ha på er julepysjen og strikka sokker.
Gjerne med en liten morsom julete hårspenne som prikken over i en.
Klokka er 11 og det er på tide med det som gjør julen ekte.
Tre nøtter til askepott.
 
Jeg skviser meg mellom tre unger som allerede sitter i daybeden foran tv.
Grabber hånden ned i julestrømpa og drar ivrig opp en ferro roche, mitt julegodis nr 1.
Gir hver og en av ungene er rusk i håret og setter meg ekstra til.
Legger hodet godt bakover, smaker litt på en kule mens jeg lukker øya.
Nå, nå er det jul.
Blikket på tv, nå dere..
Men, hva er det dere ser på?
Puddingtv vel sier to av de tre små i kor.

Puddingtv??
Jaaa?
Ser dere på youtube?
Jaaa?
Nåååå??
Jaaaa??
Men klokka er jo 11?
Ja?
Helt uforstyrret fortsetter de å smatte på hver sin julekjærlighet.
Men vi må da se på Tre nøtter til Askepott.
Tre nøtter til hvaforno?

Alle barndomstradisjoner bare raser sammen, jeg ser de nærmest går i revy.
Hver eneste julaften så langt tilbake som jeg kan huske… var det julestrømpe og julemorgen.
Jeg satt pal, så på alt som ble servert. Og regelmessig måtte jeg bare titte litt bort på julegavene som jeg så gledet meg så inderlig til.
Jeg napper fjernkontrollen utifra sjuårings hender.
Heeey!!?
Ja men se nå, så skal jeg vise dere.
Dette så mamma på hver eneste julaften som barn.
Det er så koselig, kjempe koselig.
Vi kommer rett inn i introen.
Perfekt timing.
Tjekkisk skrålemusikk, julestemning strømmer på umiddelbart.
Jeg nynner med, danser fra side til side og prøver å få med meg det mindre entusiastiske publikummet.
Helt stille sitter de, og følger med.
Litt stive i blikket, men pytt sann, de er stille.
Jeg graver ned i strømpa igjen, jakter en ny ferro kule.
Hvorfor har de på seg så trange bukser?
Femåringen bryter stillheten.
Vell, det var slik de kongelige var kledd da…der…i den tiden…
Hmm..
Svaret var godt nok, det blir stille igjen.
Så merker jeg det, uroligheten.
Minste begynner å slå mellomste, han eldste begynner å bite negler og bytte stilling hvert tredje sekund.
Oj se, nå blanda den slemme stemoren bønner og linser.
hva i alle dager skal hun gjøre nå?
Jeg prøver å gjøre handlingen mer spennende.
Det hjelper lite.
Jeg har mistet minstemann nå, han sitter på gulvet å leker med morgengaven.
Mellomste gjesper.
10 minutter inn i filmen…
 
Mamma, vi kan ikke heller streame en film a?

Jeg gav ikke opp med en gang, prøvde litt til, men etterhvert ble stemning rett og slett dårlig. På kanten til deseperat. Julstemning fra Netflix ble tilslutt alternativet.
Igjen sank julefreden seg over stua.
Det knitret fra julestrømper og jeg så små blikk bort på juletreet mens jeg hørte gledelige og lengselsfulle sukk.
Går Knut Risans kreative dubbing mot sine siste høytider?
Er Askepott i ferd med å vaske sine siste klesvask i den kalde bekken.
Skal ikke lenge slør i neseborne være et tegn på at julemiddagen nærmer seg?

Tradisjoner skal gå i arv, jeg kan inspirere og oppmuntre så mye jeg vil.
Men i år ble jeg både ut og nedstemt.
Vi streamet en film…
Jeg måtte snike meg en tur på soverommet, bare for å se noen minutter.
Det blir jo ikke jul uten tre nøtter til askepott… eller?

 
 

18 kommentarer
    1. Ingen jul uten! Trenger ikke se så mye av det en gang. Men jeg må høre det!!
      Mi på 3 satt som spikret framfor tvn til askepott. Satt forsåvidt nesten hele dagen. Julemorgen! Hun skjønte ikke hva disse folka drev med inn i mellom peppa gris og dem andre… Netflix går jo bare videre 😮
      Men hun satt helt stille til det aller helligste

    2. Tre nøtter til Askepott er hellig her! Da forstyrrer vi IKKE mamma! Selv han som akkurat ble 8 vet at da trenger vi ikke spørre mamma om for mye ting. Jeg trenger ikke se hele, men jeg må høre hele ? og da kan jula komme. Ønsker deg og den fine familien din en god jul videre ?

    3. Det er mange år siden jeg har sett askepott. Men jeg har hørt den hvert år. Hørt på fra kjøkkenet. I år tenkte jeg å sette meg ned sammen med ungene å se på. Men det var ingen suksess. Hun på fem datt meget raskt av lasset, han på snart 8 prøvde å engasjere seg. Men så var han også borte. Så da satte jeg meg ned og virkelig «så» på resten. Og jeg må si jeg virkelig forstår at mange barn finner dette uinteressant. Og vil tro at NRK kommer til å flytte sporten om ikke mange år.

    4. Her i huset er det mannen som passer på at mor får se tre nøtter til askepott ?

    5. Tre nøtter til Askepott er et must – men ingen av ungene er interessert (gutter på 7 og 14). Gubben har løst saken med at han tar gutta med ut i skogen og fyrer bål ? Så de har sin tradisjon og jeg min og alle er fornøyd (selv om jeg helst skulle sett hele julemorgen, men har innsett at det kan jeg bare glemme ??)

    6. Jg mistet Grevinnen og hovmesteren i år fordi mannen MÅTTE se en Manchester United kamp. Så da fikk jeg trumfet gjennom askepott på julaften. Kl 11.00 er sovetid for minste, så da fikk jeg eliminert en. 4 åringen satt litt stille, men jeg hadde ladet iPaden just in case!

    7. Helt enig!! Askepott er selve julefølelsen ass. Såååå gode minner??? Jul etter jul så lenge jeg kan huske har jeg sett den. Men etter jeg ble mor har jeg sovnet hvert eneste år?? MEN i år fikk jeg endelig sett hele! Dattra på 7 hadde gleda seg veldig , pga jeg fortalte om min store julefilm i flere uker før jul. Hun har ikke fulgt med tidligere år, og i år merker jeg at hun “datt ut” tidlig, men hun fant interessen innen nøttene ble magiske?? satt og så på alt det fine med meg , og det varmer hjertet til mor??? mye av våre tradisjoner falmer og funker ikke på denne generasjonen og det er så trist. Men sånn blir det nok alltid. Nr verden utvikler seg fortere enn minner svinner. Godt vi har minnene???? Julemagien på sitt beste????

    8. Mine sitt ikkje i ro sjølv om det er noko som dei har valgt sjølv på TV.. Har ikkje iPad eller nettbrett..

    9. Frøkna på 4 1/2 såg faktisk heile filmen i lag med meg, eg forklarte underveis og hjalp å halde spenninga oppe.
      Faktisk så såg ho heile reisen til julestjernen etterpå også! Så her har mora stor tru på å få vidareført dei hellige julefilmane 🙂

    10. Her var vi borti nettopp den samme situasjon, hehe.. Jeg har iherdig prøvd å få de 4 barna mine til å begynne å like denne filmen, men må nokgi tapt ? Så nå er det bare jeg og samboeren min som ser den ? Rart hvordan tiden endrer seg, plutselig er de gode klassikerne bytta ut med Frost og andre div rariteter fra youtube ??

    11. Askepott er til for oss mammaer! Det er pausen vi får den dagen! Men for første gang i år fulgte min 11åring med på Tv, både Askepott, Reisen til Julestjernen (den nye, den likte han veldig godt) Og Disneys jul. De to minste er fremdeles mer på ipad og youtube. Og Grevinnen og Hovmesteren har fått ny betydning i heimen etter at eldste begynte å se på den i fjor, han ler så tårene triller, og han må sette tvn på pause og ta timeout for å få igjen pusten! Så tviholder vi på tradisjonene, kan det være at de får sansen for dem etter hvert! ?

    12. Den sammenheng skjedde hei faktisk.. Dubbingen var jo ukjent for de og så syntes de at det var så langstrakt.. Jeg hev meg i forteller modus hvor jeg snakket om hvor synd det var i ho Askepott og den festen må dem se på, ja og den flotte hesten og magiske ugla der klærne dukket opp.. Vi slet gjennom filmen og jeg var skuffet over at barna ikke viste særlig interesse for filmen ?

    13. Ser først nå at telefonen min har lagd egne ord i teksten ? Håper dette er midlertidig, at de fire barna mine som nå er i en alder 10 år og nedover, at de får interessen for 3 nøtter til Askepott og reisen til Julestjerne når de blir eldre. Så æ blir å stå på videre med tradisjonen!

    14. I alle år siden jeg var liten har skomakergata hver morgen i advent sammen med åpning av pakke i pakkekalenderen og spising avbkementiner og knekking av nøtter for å finne den ene “filipine”-nøtten sørget for den rette julestemningen for meg. På lillejulaften MÅTTE jeg se Med grimmn og gru og Hovmesteren. På selveste julaften har Timmi gresshoppes julekavalkade og Askepott med de tre nøttene vert en selvfølge, og deretter sølvguttene som sang julen inn under middagsspisingen, så var det dessert(riskrem) mens en så på tante pose (ifølge min mor, jeg er ikke så interessert i det men godtok at det skulle stå på. Hører nok til den forrige generasjon kansje?). Når jeg ble voksen klamret jeg meg til disse tradisjonene, prøvde ihvertfall. Men ser at unga nå til dags, ikke bryr seg om disse programmene. Både tøffe tøflus, den stykke ulven, Tante pose og Askepott er nå byttet ut med barnefilmer/tegnefilmer etter barnas eget ønske på Netflix, og det er IKKE det samme som jeg er vokst opp med, uansett hvor koselig JEG synes det er. Jegbhar kapitulert lar de få lov å lage seg sine egne favoritter, og polarekspressen er en av de.. Er som regel so opptatt alikevel at jeg har ikke tid til å sette meg ned å kose meg med mine gamle klassikere alikavel.. er vel bare sånn, når en ny generasjon kommer til?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg