Trenger du litt trøst vennen…?

Det er ikke alle dager som går like lett.

Noen dager går alt på tverke, man merker det allerede i det man slenger bena over sengekanten og setter de på soveromsgulvet.
Alt man husker fra natten som har vært er barnegråt og bleieskift.

Det er ikke alle dager som går like lett. Noen dager glir gjennom fingrene som sand, andre lugger verre en piggtråd.

Noen dager, vil man helst bare legge hodet tilbake på puta og sove, hele dagen.

Ja jeg regner med du vet hvilke dager jeg snakker om, jeg er sikker på at du har hatt flere av de. De dagene hvor man velter kaffekoppen før man i det heletatt har tatt en slurk, de dagene hvor du glemmer det du absolutt ikke burde hjemme og finner det ut akkurat for sent. De dagene hvor køen er lang og i baksetet sitter junior og har klagesang.

På slike dager, er det ikke bare bare å være mamma og eller pappa. For det er på akkurat slike dager at junior finner ut at han skal snakke ekstra mye, ikke vil sove, utforske verden med ramp og strek og skal gråte for hver minste ting.

Det er på slike dager det går galt, ja la meg være den første til å innrømme det. Det er på slike dager jeg kjefter og skriker for den minste ting, det er på slike dager jeg ikke orker å høre på juniors fortellinger og fantasier, det er på slike dager jeg blir sprø av leker og rot over alt, masing og kjasing hele tiden, sko i gangen, haugen med skittentøy, søling ved middagsbordet, mas om barnetv, hyling ved tannpuss. Det er på slike dager jeg gleder meg til leggetid og egentid.

Men det er på akkurat slike dager jeg føler meg elendig. Når leggetiden kommer, og junior tilslutt sovner og er på sitt aller søteste. Når han ligger der som en engel og sover og jeg ikke kan få sett på han nok. Det er på slike dager jeg føler meg mislykket, feilet og fæl.

Det er på slike dager man trenger trøst.

Kjente du deg igjen? Ja nettopp! Jeg vet jeg ikke er alene om slike dager, men disse dagene snakker vi ikke om.
Disse dagene er usnakket og vi lider i stillhet, men det er på slike dager vi trenger nettopp hverandre, og vi trenger trøst.

Dette innlegget er inspirert av en mann som har skjønt nettopp dette, og han satte seg ned å skrev. Og resultatet ble den lille foreldretrøsteboka. En liten hendig bok som tar for seg små scenarioer alle foreldre er igjennom som vi ikke snakker om.

foreldretrøste

 

Det er en bok proppet full av forståelse, trøst og godord. En bok ALLE foreldre burde ha i nattbordsskuffen.
Bruke den som oppslagsverk og trøst, ja siden ingen andre snakker om det mener jeg.

Han har også skrevet Den lille tilknytningsboka, som er en liten bok til blivende foreldre, foreldre og barn som har hatt problemer i tilknytningsprosessen eller foreldre som rett og slett ønsker en trygg tilknytning. Boken er, i likhet med foreldretrøsteboka, lettlest og kortfattet.

513869

HER får du kjøpt begge bøkene, pssst de koster kun 149 kr
Og forfatteren av bøkene, Heine Vihovde Vestvik kan dere følge på facebook HER

Jeg vet iallefall hva mine foreldrevenner skal få til jul  😉

I samarbeid med forfatteren selv deler vi ut hele 3 sett med disse flotte bøkene.

heine

 

Fortell oss i en kommentar .
Del gjerne posten med andre foreldre.

//Skrevet i samarbeid med forfatteren selv.

48 kommentarer
    1. Du traff spikeren så det holdt etter her! Kjenner de dagene der ja.
      Om jeg er så heldig å vinne et sett så beholder jeg dem selv

    2. En slik bokpakke kunne jeg gjærne tenkt å vinne til meg selv ☺
      Krysser fingrer å tær !!!

    3. Med to tette, søskensjalusi og stort behov for mammakos hele tiden, hadde jeg både beholdt, -og lest, begge bøkene selv

    4. Kjenner meg veldig igjen, ligger faktisk på sofaen og kjenner på følelsene etter en lang dag akkurat nå. Det er til tider tøffe tak, men absolutt verdt det med når jeg brer over mine 2 skatter før jeg legger meg for kvelden… Jeg ville nok beholdt bøkene selv om jeg hadde vunnet 🙂

    5. Tror mer eller mindre hver dag det siste året har vært sånn som du beskriver her i huser. Trenger virkelig foreldretrøst boka!! :/

    6. Vi har behov for å lese disse bøkene, så kan vi kjøpe de til venner som kommer etter med barn.

    7. Jag fick en tår i ögat bara av att läsa detta! Behöver verkligen trösteboken, och anknytningsboken låter också intressant så den skulle jag också behålla själv om jag inte kom på nån som behöver den bättre 🙂

    8. Aaarkk har hatt en sånn søndag der jeg nå sitter med dårlig samvittighet:-( kunne trengt noe trøst

    9. Hadde trengt den foreldretrøsteboka akkurat nå, så ønsker den til meg selv 🙂

    10. Er jeg så heldig å vinne, vil jeg beholdt dem selv. Kjenner meg igjen i akkurat det du skrev

    11. Trøsteboken ser spennende ut! Har mange slike dager, akkurat som du beskriver! Har nok bruk for å lese den selv, og kjenner flere jeg kan dele med!

    12. Ja, sånne dager har vi alle! Og nei, det snakkes lite om dem dessverre.. Så flott at noen har skrevet en bok om dette emnet. Det hadde jeg aldri kommet på selv. Vinner jeg så beholder jeg. Liker jeg bøkene så blir det julegaver! :o)

    13. Bøkene vil jeg gjerne lese gjennom selv før min kjære mann og våre 2 barns elskede pappa gjør det samme. Når vi er ferdige, gir jeg de gjerne videre til ett av våre vennepar som akkurat har fått sitt tredje barn

    14. Hadde jeg hatt så flaks å vinne så ville jeg ha lest dem selv og delt den med min kjære mann 🙂

    15. Høres ut som flotte bøker som alle foreldre burde lese, så hadde vært flott å vunnet dem. Alle har vel sånne dager som du beskriver, hvor man har lyst å gråte en skvett over at man er verdens dårligste mamma før man tar kveld. Takk for et flott og tankevekkende innlegg, følte meg plutselig litt mindre alene i “ubrukeligheten” 🙂

    16. Kunne godt trengt trøsteboka i kveld, ja.. som så mange andre kveldar etter omsider å fått alle tre jentene i seng. Ville nok beholdt dei sjølv, og så gitt dei vidare når vi var over småbarnsfasen

    17. Med en tverr og oppmerksomhetsyk 5 åring og en sta lillebror på snart 2 år ville jeg nok beholdt og lest begge selv og ikke minst funnet mye trøst i de 🙂 ikke misforstå, mine barn er verdens beste og verdens verste 😉

    18. Det er jo akkurat sånn det er! Det er de dagene jeg får lyst til å vekke sønnen igjen for å kose og ta han med inn i senga mi, fordi jeg føler at jeg ikke har kosa og satt pris på han, bare kjefta og synes synd på han (og meg selv!)
      En slik bok hadde kanskje hjelpa på samvittigheten disse kveldene 🙂

    19. Her kjenne æi meg igjen så d suse! Æi skulle gjerne hatt di bøkern. Da æi ble mamma for første gang for to å sia ble æi deprimert. D som skulle bli den fineste tida i hele mitt liv ble helt motsatt. D gikk nok 6 måneder før æi va helt ute av d (nån vil nok si at 6 mnd e ingenting, men d va jævlig nok. Kan ikke forestille meg å måtte ha d sånn i flere år, som enkelt faktisk har d..),men har hatt små “tilbakefall”. Sist gang va for nån uker sia da d va barnehagestart.. Di første to ukan va veldig tung. Så på sånne dager som beskrives her blir æi dratt veldig langt ned, men æi vet jo innerst inne at æi e ikke den eneste som har d sånn. Men d hadde vært veldig fint me dissa bøkern. Hadde æi vært så heldig å vinne skulle æi først lest dem først, for så å låne ut til familie og venner som e interessert 🙂

    20. Hatt en sånn dag i dag, huff og huff… vinner jeg så beholder jeg de selv til dager som dette 🙂

    21. Skulle jeg være så heldig å vinne, skulle iallefall trøsteboka bli hos meg!

    22. Dersom jeg vinner, kunne jeg tenke meg å lese bøkene selv, og så gi de videre til noen andre som føler de trenger de! På den måten kan flere få den trøsten vi av og til trenger som foreldre 🙂

    23. Hei. Med 3 barn under 5 år, har jeg vært innom noen sånne dager og kjenner meg godt igjen.. Ville ha beholdt boken selv 🙂

    24. Ja takk til begge! Med en på 4 og en helt fersk så hadde det vært godt med noen oppløftende ord på de tunge dagene!!!

    25. Hadde lest dei sjøl og deretter delt med min søster. Høres ut som veldig gode bøker å ha:)

    26. Kjenner meg så veldig godt igjen. De kveldene hater eg. Spesielt når en er alene når barna er lagt. Disse bøkene kunne eg ha tenkt å beholdt selv om eg skulle være så heldig

    27. Hadde virkelig beholdt disse bøkene selv og slukt hvert ord som sto. Og etter de var lest kunne de av mine venninner som trenger litt trøst også fått lest 🙂

    28. Kjenner meg veldig igjen, og har hatt en sånn dag senest i dag… Proppfull av dårlig samvittighet legger jeg meg på lading nå, og håper på en bedre dag i morgen… Minstemann sovnet før kl 18.00, ergo ligger det an til en veldig tidlig morgen… Igjen… Tenker jeg trenger disse bøkene selv jeg.. 😉

    29. Disse hadde vært gode og ha til tider ja 🙂 kunne godt tenkt meg begge selv 🙂

    30. Kjente meg igjen ja. Fikk klump i halsen bare ved å lese artikkelen. 🙂
      Hadde nok beholdt bøkene selv.

    31. Kjenner godt igjen den følelsen!! Hadde blitt glad for bøkene, og skulle beholdt den selv! (og kjøpt nye til mine venner). 🙂

    32. Hei! Og ja, trøst trenge me nok alle av og til. Eg trur eg ville beholdt Foreldretrøsteboka sjølv,og gitt tilknytningsboka til søster mi som nettopp har fått baby 🙂
      *krysse fingrar og tær*

    33. Hadde beholdt sjøl 🙂 har ei jenta på snart 2, å termin me lillebror i februar. Man lære så lenge man leve! Hadde vært fint me di bøkern 🙂

    34. I dag er en slik dag… Mini er bare nydelig, men jeg har ikke dagen og klarer ikke glede meg over alle hans påfunn og oppdagelser! I dag hadde jeg trengt en slik bok selv…

    35. Hadde absolutt hatt bruk for den boka til tider. Som når plutten bestemte seg for å være våken og gråte fra 01 til 03 forrige natta… Hadde rimelig dårlig samvittighet dagen etterpå fordi jeg hadde vært frustrert, irritert og sinna fordi han ikke ville legge seg….

    36. Åh ja, det er så greit når andre får satt riktig ord på det man føler og går igjennom. Det er ikke lett, verken for stor eller liten, men her har man verktøy til hjelp, krysser fingrene og håper på å vinne 🙂

    37. Jeg har ønsket meg disse bøkene en god stund, men ikke kommet så langtat jeg har fått skaffet meg dem enda, så jeg tar gjerne en bokpakke til meg selv 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg