30 måter å trigge en 3 åring

Hver alder sin sjarm heter det.., slik det er i dag er vi ganske nære å dekke alle perioder i småbarnsalderen.
Med ei lita frøken på nettopp 2, en på 3,5 og ei på 7.
Det er ingen tvil, hver alder sin sjarm og hver alder, sin utfordring.
Er det en ting jeg med hånda på hjerte kan si jeg er god på… så er det å trigge treåringen min.
Få han iltrende sint og frustrert.
Lurer du på hvordan?
Vel for å være helt ærlig vet jeg ikke helt, men jeg blir stadig overrasket, for som regel får jeg det til uten at jeg prøver.
Så her kommer 30 måter å trigge treåringen.
 

  1. Du tilbyr en morgenkos når han kommer tuslende ut soveromsdøren
  2. Du har nevnt D ordet (Skal vi gå på do?)
  3. Du deler brødskiven hans i to etter å ha spurt han om han vil du skal gjøre det og han svarer ja.
  4. Du åpner yoghurten hans
  5. Du åpner yoghurten hans feil
  6. Du IKKE åpner yoghurten hans
  7. Du prøver å gå på do, ALENE.
  8. Du ber han ta på seg bukse
  9. Du tilbyr han å hjelpe å ta på buksen.
  10. Du ser på han når han prøver å ta på buksen
  11. Du går vekk når han prøver å ta på buksene
  12. Du tilbyr ikke hjelp i det nanosekundet han ønsket hjelp.
  13. Du ber han sette seg inn i bilen.
  14. Du spenner han fast i bilen.
  15. Du reiser fra han i barnehagen (vel her er det nok også litt sorg og seperasjonsangst i bildet… men..)
  16. Du kommer for tidlig å henter han.
  17. Du blåste på suppen.
  18. Du sier suppen er varm
  19. Du serverer varm suppe uten å blå
  20. Du serverer med feil skje til suppen
  21. Du snakker med mannen sammenhengende i mer enn tre sekunder.
  22. Du skyver koppen hans inn på bordet for å forhindre søl.
  23. Du vasker ansiktet hans for supperrester
  24. Du (litt for lykkelig) nevner L ordet (leggetid)
  25. Du tar fram tannbørsten (denne overrasker meg mest, for er det noe vi gjør hveer dag så er det det, den kommer ikke som en overraskelse akkurat, det er ikke like store raseriutbrudd hver kveld, så her må det ligge noe i presentasjonen tror jeg 😉 )
  26. Du synger feil sang.
  27. Du går ut av rommet.
  28. Du blir i rommet.
  29. Du lukker døren.
  30. Du lar døren stå på gløtt.

Som jeg sa, stadige overraskelsesmomenter og man trigger uten å vite det.
Men like fort som han blir sint, lyser det rundt han og han er verdens blidste gutt.
Hver alder har sin sjarm, han lærer oss noe nytt hver eneste dag. Både om oss og seg selv.
Og ikke minst hvor lett det er å trigge en 3 åring 😉
megogmarkus
///Lik om du også har opplevd en treåring som trigges ved de utroligste ting.
 
Legg gjerne igjen en kommentar som forteller hva din 3 åring blir sinna for. Noe vi burde ha med på listen kanskje?

37 kommentarer
    1. Dette gjelder for vår snuppe på 21mnd også! Herreminhatt så lettantennelige de kan være…;)

    2. Kjenner veldig godt igjen alle punktene!! Har en på snart 6, en på snart 3 og ei på 1år! Hver sin sjarm ja!! 😉

    3. Hvertfall 29 av disse er representert av vår på nesten 5 også 🙁 i tillegg så har vi: borrelåsen på skoa er ikke satt på riktig. Jakka er vrengt. Sokkene er ikke retta ordentlig på foten ( alt dette di dagene han ikke ønsker å kle på seg selv vel og merke) for å ikke glemme : du hjelper meg ikke med å kle på ( selv om jeg har spurt flere ganger og fått nei som svar ) men heldigvis er ikke vrangsia på viljen like ofte tilstede som de fantastisk gode dagene når alt (nesten) går knrike fritt 🙂 🙂

    4. Alt det ovenfor summer opp min travle hverdag og min lille gullklump på 2år. 😉 jeg ville ike vært foruten alle utfordringene!. De er så ufattelig lærerike, en gave man får og en dag får man se fruktene av alt “slitet” 😀

    5. For ikke å snakke om at bare mamma skal skifte bleia, ikke pappa. Og plutselig er det pappa som skal gjøre det. Og så er det mamma. Og så nekter poden å ta av seg bleia- “vi ha bleia full av tiss”…. Krise når den tas av. Og vil ikke bli vasket. Vil ikke pusse tennene. Sånn går nu dagan 🙂

    6. Du kom til skade å ta på henne venstre vott først. (Senere er det gjerne feil å ta på høyre først).

    7. Kjenner meg godt igjen i alle punkt, men måtte le litt når eg las om henting i bhg. Har samme her med min på 3,5 år. Vil ikkje i bhg, men om eg er så syndig å hente han tidlig, så er det gale også. For ikkje å nevne at det ikkje var eg som skulle hente han. (det gjer eg stort sett alltid) ofte har han ein plan for kven som skulle ha henta han og kva bil..

    8. Lista passer ganske så godt her,med en 3åring full i egen vilje 🙂
      En ting til som er meget viktig hos oss: ikke ta på buksa FØR sokkene. Prøvde det en gang,og tror ikke jeg tester det ut igjen :-p

    9. Høres kjent ut. Kan legge til at verden går under hvis jeg åpner ytterdøra når vi kommer hjem, det er bare han som skal gjøre det.

    10. Hahaha. Kjenner meg veldig godt igjen i mye av det, spesielt tannbørsten ;)hehehe.

    11. 32. Du var den som fikk dørene (autoskyvedører) på butikken til å åpne seg!
      Da legger man seg rett ned på inngangsrista og hyler, og øvrige kunder må skreve over for å komme forbi…de fleste smilende da – takk for det!

    12. Kjenner meg godt igjen. Spesielt på det at datra mi ikke vet hva hun vil egentlig. Blir feil uansett. Som f.eks: “Vil du holde i hånda?” Nei.. jo, (holder 1 sekund) nei.. vil ikke. Og plutselig holder igjen. Er bare å holde hånda tilgjengelig til hun får bestemt seg. 😉

    13. Og tenk om du tar den blå genseren når du burde vite at han vil ha den grønne!! 😉

    14. Haha, dette stemte veeeelig godt med vår 2,5åring også! Det meste blir feil om dagen ja. Mamma skal alltid være den som legger, men om mamma er eneste hjemme er det selvsagt feil for da skulle jo pappa legge. Det med tannbørsten blir jeg like overrasket over hver gang også. Har inngått en avtale om at hun holder fluxbuksen mens vi pusser. Det funker sånn halvveis 😉 Og luer er et stort problem, skal aldri ha på den jeg tar frem.. Er bare å vise kurven så hun selv kan velge, for hun velger ALLTID en annen enn jeg foreslår

    15. Fint att det är fler som har det som en själv hehe, jag har två pojkar på 2,5 og snart 4 år. Känns som jag är mitt i denne perioden;-)

    16. Hvis du sier til barne mens man kjører bil, så du den “hesten,lastebilen”++ og barne ikke så det du så

    17. Kjenner det så alt for godt igjen!
      Her hjemme er det også krise om jeg våger å foreslå bukse istedenfor kjole/skjørt. Etterfulgt av å ta frem feil kjole/skjørt. Krise!
      Eller å velge å gå trappen, når rulletrappen er like ved. Det er krise det!!!
      Å tenk å ta på strømpebuksene da, den er jo så strømpete. Går alt for høyt opp og det går ikke ann å ta av sokkene.

    18. Hehe… Jeg har en jente på 4 år. Kjente meg veldig godt igjen i den listen der, og den følger naturlig videre fra 3 år og inn i 4 årsalderen… spesielt punkt 3 traff meg veldig godt… jeg kan også legge til å ha smurt en skive med syltetøy etter å ha spurt tre ganger om hun virkelig vil ha syltetøy, for så å få hele furtedansen med å nekte og spise skiven… kjempe festlig… spesielt når en helst skulle kommet seg av gårde for 5 minutter siden… men gud bedre så nydelig dagen har vært når de sovner, uasnett hvor mange krangler det har vært… vi lærer de og de lærer oss 🙂 I love it 🙂

    19. Åååh, sånn er det! Alt jeg gjør er feil! Og når Treåringen i tillegg har lært seg ordet feil og bruker det hylende om alle mulige måter å gjøre noe på. Da blir mor litt frustrert ?
      Andre ting: hvor overraskende og grusom beskjeden om at hun må vaske hendene før hun spiser/når hun kommer inn, er. Like grusomt hver gang, selv om det skjer mange ganger hver dag! ?

    20. HAHAHAHA det er som å lese hverdagen her . Når ting har roet seg med 5 åringen (6åringen strax) kan kom 3 års alderen på mellom bror .og ALLE jeg mener ALLE pongtene nevnt ovenfor stemmer.. weeee. hjelpes. men vær alder har sin sjarm ingen tvil om det. hehe

    21. Kjenner igjen disse ja!! Mens jeg leser denne sitter 3-åringen på gulvet og leker fortsatt i pysj, og vi har vært oppe i over 3 timer?
      Ellers går vi gjennom disse også:
      Bare mamma skal gjøre det;)
      Bare pappa skal gjøre det;)
      Jeg klarer det selv…
      Uansett hva vi gjør blir dette feil hveeeer gang?

    22. Så utrolig godt å høre at vi er fler med AKKURAT de samme utfordringene ??
      3,5 åringen her er som tatt ut av den lista der, punkt for punkt !
      Hahaha , håper det blåser over snart jeg ???

    23. Godt å lese at andre også har det likt! Lettere å si hva hun ikke blir sint for enn hva hun blir sint for. I dag endte det med en skikkelig utblåsning for min del… Jeg hadde det ikke like godt etterpå? det er da en krysser fingrene for at et unnskyld og en god kos etterpå gjør at det hele ble glemt ?

    24. Vi har en fase med 5-åringen der absolutt SLT av klær er ekkelt.. for det meste gjelder det gensre! Armen er for kort, for lang, for vid eller for trang 🙂 Det samme gjelder sokker, luer, kanten på trusa.. Klær er vårt mareritt!!!

    25. Sånn ble min morgen i dag. Skikkelig utblåsning. Tror poden ble lei av å høre mamma som sier unnskyld og lurer på om det går bra…. ?

    26. Hehe. Denne traff meg rett i rota? Vår på to år er det mest bastante klare-selv-barnet jeg har vært borti. Det tar 1/2 time å gå på do. For hva enn jeg gjør for han for å hjelpe klarer han selv. Og totalt krise hvis jeg ikke tilbyr hjelp på rette tidspunkt så gjelder å følge med ?
      Være seg sette frem krakken, ned med dolokket, klatre opp selv, tørke selv, flushe selv, ta på boxer igjen selv… Og mens han er på do blir jfg enten beordret ut, men må stå rett utenfor eller sitte på gulvet og snakke med han på doen. Haha.
      Feie selv, lage mat selv, raspe gulrøtter selv, renne lys selv…. Alt!!
      Men blir jo sabla flink av å gjøre alt selv også da. Verdens mest sjarmerende gutt!

    27. Vi vasker med klut HVER ENESTE morgen og kveld (når det ikke er dusjing/bading) og det blir KRIIIIIISE om ikke 3-åringen får trykke proppen i vasken!? Haha. Ikke alltid like lett for voksne og huske, og stakkars om han har en barnevakt som er uvitende…;p

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg