Tusen takk FunkyGine! Dette blir gøy.

Syk, knapt sovet siden onsdag, høygravid og temmelig sliten.
Mamma til fem små som er overalt, et rush av foreldresamtaler foran og bak meg og usannsynlig mye å gjøre på jobb.
Med andre ord, det er en temmelig hektisk hverdag her om dagen Jørgine, og motivasjonen… vell den er ikke akkurat lett å motivere for å si det mildt.
Så satt jeg oppe i natt. (også) og brukte Instagram som underholdning i nattemørket.
Så dukket storyen din opp med en meget entusiastisk gjeng rundt deg, du hadde noe du ville fortelle.

Bilde lånt fra FunkyGines YouTube kanal

Og der, kjære Jørgiine, midt i nattemørket, potte tett og utmattet skjedde det ett eller annet.
En gnist og glede ble tent hos meg.
Om det var den herlige stemningen blant dere som familie, ideen eller en salig blanding vet jeg ikke.
men plutselig satt jeg der å ble påvirket.
Påvirket på en god og fantastisk måte.
Jeg ble rett og slett stolt over å dele yrke med deg, for fy søren for en mulighet vi har.
Og du har grepen den og sprer gode holdninger, lave skuldre og fantastisk motivasjon rundt deg.
Og denne gangen traff du meg og min gjeng.

utgangspunktet vårt i forhold til deres er kanskje litt annerledes, men det er også derfor jeg velger å skrive til deg Jørgine.
For jeg må ærlig innrømme at min første tanke var, at dette går jo bare ikke. Hvordan skal VI finne kapasitet til dette.
Uansett hvor mye jeg vil så har ikke jeg sjans til å hjelpe naboen med flyttelasset med denne kroppen.
Men konseptet #rausdesember bør jo være et lavterskeltiltak og da burde jo hvem som helst kunne slenge seg på, kanskje jeg bare burde legge lista litt lavere. Jeg mener alle monner drar. Og her er det ikke bare de gode gjerningene som er viktig spør du meg men også de gode holdningene og hvilket fokus vi hjelper barna med å sette resten av livet.
Vi har ingen faste kalendertradisjoner her i huset når det kommer til luker og pakker.
Vi har variert og noen med større hell enn andre.
Likevel har vi en tradisjon, en liten husnisse som kommer på besøk i desember.
Du skjønner Jørgine, jeg er en håpløs juleromantiker om man kan kalle det det.
Jeg ELSKER desember, det å skape magi og forventninger hos barna mine.
Og du fikk meg til å tenke klart i natt.
For hva skaper vel mer magi enn det å glede andre?
Og DET vil jeg vise mine barn.
Vår lille husnisse, som heter Adventus om du lurte. Han har frem til nå vært en aldri så liten rampenisse.
Rett som det er har han funnet på små vittige sprell som får både liten og stor til å smile.
I tillegg har han hjulpet oss å holde styr på førjultidens gjøremål og har inspirert oss til både pepperkakebaking og julegaveinnpakking.
Men i år, kommer det til å skje en liten endring med Adventus.
Han vil fortsatt være den lille nissen, full av julemagi, men i år
vil han vise oss en #rausdesember.
Som smånisser flest er han jo opptatt av godhet og varme, og hva passer vel bedre enn å inspirere barna til å gjøre andre godt?
Mange kan erge seg over at det skal være så veldig fokus på dette i desember, hva med resten av året?
Kan forsåvidt være enig, derfor mener jeg at desember og fokuset er ekstra viktig.
Det skjer noe med de fleste i desember, en ekstra omtanke dukker opp.
Og selv om vi velger å kalle det kjas og mas, stress og styr så er sannheten at vi i desember bruker litt ekstra tid på å tenke på hverandre og ikke minst glede hverandre. Enten med noen hyggelige ord, en overraskelse eller gode tanker.
Men bevisstheten rundt det er like viktig. Å lære seg at man kan gjøre en enorm forskjell ved å bry seg.
Og i år, skal Adventus hjelpe oss å se dette, å være bevisst dette og ikke minst inspirere barna til å ønske andre godt og se at gode gjerninger hjelper.
Selv de små.
Og det takket være deg Jørgine
Tusen takk !

Men hvordan i huleste fyller man en allerede full desember med gode gjerninger, og ikke minst gjennomfører man med en høygravid kropp, lite energi og en håndfull unger å sjonglere.
Jeg nevnte det tidligere, og sier det igjen.
Lavterskel.
Helt ærlig er jeg ikke sikker på om vi rekker 24 heller, men det jeg vet er at en er bedre enn ingen.
Jeg har brukt kommentarfeltet hos deg som inspirasjon blant annet og her er ideene jeg har på blokken.
Om vi gjennomfører alle vet jeg ikke, men jammen ble det ikke 24 ideer.
#rausdesember.
1.Tegn tegninger og skriv noen hyggelige ord for å ønske alle naboer i nabolaget god jul.
2.Velge en organisasjon, snakke om den med barna og donere bort et beløp i fellesskap fra felles sparekonto.
3. Gå en tur og si hei til alle vi møter.
4.Skrive lapper med flotte budskaper (du er god nok, du er nydelig, du er unik osv) og henge opp rundt omkring i nærmiljøet
5.Alle kan plukke ut en ting fra sitt rom (plagg eller leke) som vi kan levere til krisesenteret lokalt)
6. Skrive julekort og sende til de vi bryr oss om
7Plukke søppel i nærmiljøet
8 donere klær til uff.
9 Gi penger til noen som tigger på gaten.
10Invitere venner på en middag
11 Hjelpe naboen med snømåking
12Arranger julegaveinnsamling på jobben vår (har en lokal butikk)
-13 Invitere til juleverksted for venner.
14 Gi et kompliment til alle i familien.
15. overraske lærere/ansatte i barnehage med noen hyggelig ord og kanskje litt julegodt og samtidig bevisstgjøre barna på den viktige jobben de gjør
16 Lage en takknemlighetsliste og skrive ned det vi er takknemlige for og henge den opp.
17 Lag fuglemater og en matstasjon ute for småfuglene.
18 Gjør noe hyggelig for et søsken.
19 donere pantelappen til røde kors
20 Ringe noen vi ikke har snakket med på lenge.
21. Invitere noen vi vet sitter alene til å feire jul med oss.
22. Legge igjen en hyggelig overraskelse til søppelmannen.
23.gi kompliment til minst tre mennesker en dag.
24. Besøke frivillighetssentralen med en eske med julegodt.
 
Heng deg gjerne på du også om du leser dette..
Vi oppfordrer alle til å ta oppfordringen til Jørgine.
 
 
 
 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg