Unntakstilstanden erklæres herved for over..

Oda nærmer seg fem måneder med stormskritt.
Dagene har både gått fort og sakte samtidig.
Du som har vært gjennom denne tiden vet hva jeg snakker om.
Enkelte dager går jo nesten ikke over, men så plutselig er ungen nesten et halvt år.

 
Ettersom ungeflokken har vokst har jeg også blitt flinkere til å se hva en babytid faktisk krever og ikke minst hvor dyrebar tiden er. For oss, krever den unntakstilstand. Hva det er? Kort fortalt; En tid hvor alt er lov og ingenting er nødvendig.
En tid hvor vi kun gjør det vi må, alt annet er en bonus.
Jeg tenker at de fleste trenger en slik periode etter de har blitt foreldre, men det er ulikt hvor lenge.
Perioden vår har vokst med ungeflokken, og når Oda meldte sin adkomst mente vi at fem månender skulle bli det magiske tallet.
Unntaktstilstand er både godt og litt, tja, slitsomt.
For jeg lover deg, jeg bruker den til det fulle, og det, bærer huset preg av og lommeboken også.

For i unntakstilstand så tar man ikke klesvasken før man må, man rydder ikke i kleshaugen i gangen før man må klatre over den, man støvsuger ikke under sofaen og man har kanskje ikke orden i alle kjøkkenskap og blir ufattelig dårlig på å legge ting tilbake der man fant de.
Fordi man ikke har planlagt middager, vært flink å  storhandle, skrive handleliste og ikke minst bruke av skapene . Jeg har sjeldent så full fryser og fulle skap som etter en slik unntakstilstand som vi har vært i nå.
Jeg både gleder og gruer meg til å komme tilbake denne gangen.
For sannheten er at jeg knapt kan huske “normal” tilstander da vi har klint til med to tette og flyttet innimellom her. Vi har faktisk ikke etablert en god rytme på ting som MÅ gjøres her i dette huset.
Et aldri så lite fungerende kaos her altså altså.
Og det er jo kos med kaos (;) ) Men jeg liker rutiner, rytmer og kontroll, til en viss grad og i forbindelse med prosjekt ro ned, har vi bestemt oss for å gjøre oss klare til den ordentlige hverdagen.
Fem barn, det er slik det skal bli i huset her, og huset her er i ferd med å bli slik vi ønsker også.
Nytt kjøkken, nytt bad, kjellerstue med tilhørende bad og vaskerom.
Smart garderobeløsning og en gang med fungerende og forståelig system (det krever litt logistikk når det er så mange som skal ut av huset samtidig)
Det er mye å rydde i, men vi ser et lys i tunnelen. Det er ting over alt akkurat nå. ingenting har sin plass.
Stua og kjøkken er i ferd med å få et system, nå mangler “bare” resten.
Tre ting jeg ønsker å få på plass.
Middagsplanlegging og storhandel.
Sparing (et resultat av storhandelen forhåpentligvis)
Rutiner rundt husarbeid, faste dager for alt og fordele oppgavene som kan fordeles.

Unntakstilstand har vært godt, men nå er det nok.
Skippertakene er jeg lei, kleshaugen i gangen også.

Hva er din hemmelighet for at hverdagen skal gå glatt?
Hvilke rutiner og vaner ha du laget deg som gjør at ting er litt mer på plass.

Del gjerne ditt tips i kommentarfeltet, jeg trenger alle gode råd jeg kan få.
Nuh kjør vi!

10 kommentarer
    1. Bestem en dag dere skal handle stort. Jeg gjør dette på torsdager. Da slipper jeg å handle på helg, kun lørdagsgodtet. Handler stort sett uten barn!
      Skriv lister, fordel arbeid, spør hva barna kan/ønsker å bidra med. Stryk ut etterhvert. Jeg vasker ikke alt hver uke, men prøver å støvsuge alt, og vaske en etasje evt noen utvalgte rom.
      Jeg får ikke klesvaske-dager til å fungere, men noen går til dette. Jeg ordner klar maskinen, setter på timer, slik at den er ferdig når jeg kommer hjem fra jobb.

    2. Jupp! Unntakstilstand her også på 7. Uka. Jeg ammer ikke, så det gir meg jo noe mer frihet. Men det er fortsatt bare jeg som er god nok til å trøste og gi nærhet. Blir vesla gitt til noen andre går det ikke lang tid før hylinga begynner og det bare er å innfinne seg med å være siamesisk tvilling enda en stund. Svetter oppover til tider med tre andre barn som krever sitt! Men du så moro det er også:) armene ramler snart av av utmattelse etter utallige timer med bæring og byssing, og jeg ser ut som en lasaron ?? men pytt! Stå på Nina!??? du er min helt!???

    3. Her har vi orden fordi jeg er hjemme med lillesøster på 19mnd ennå et år til og tar meg av nesten alt husarbeid og ungene. Jeg jobber nattevaktshelger (uten å sove noe særlig). Mens mannen pendler 40min hver vei til jobb i uka. Han rydder etter middag, støvsuger litt og legger storebror. Ellers ukeshandler vi etter middagslistene jeg skriver, for ja jeg skriver lister, mange lister !

    4. Hos oss har vi funnet ut at veien til harmoni er å kjøpe de tjenestene vi krangler mest om. Så her ubehandler vi på Kolonial.no (elsker det!) Og har vaskehjelp 2. Hver uke. I tillegg setter vi oss ned hver lørdag/søndag og sammen planlegger aktiviteter for kommende uke. Det fungerer for oss.

    5. Med et klistremerke som ble 5mnd i går, er jeg der du er, så ingen tips dessverre;)

    6. Først må jeg bare si at jeg er imponert over hva dere får til! Jeg har 4- minste har akkurat begynt på skolen, så jeg er langt over perioden med baby på fanget…
      Elsker også å se hvordan dere setter barna deres i høysetet, med digg basseng osv osv!!
      Her hjalp det veldig å gi ukesoppgaver til barna, en uke hjelper en meg på kjøkkenet(ta av bordet osv) en uke rydde gang og stue og en uke opp (støvsuge soverommene en gang i løpet av den uka) det var lettere å ha en uke hver enn en dag… det sier seg selv at kjøkkenuka er verst for det må gjøres hver dag, men om de har mye lekser osv så hopper de over den dagen kanskje, men stort sett går det greit… Lykke til med å komme i rutiner… jeg er ikke god på det ?
      Liker den åpne og usminka bloggen din!!!

    7. Middagsplan for 4 uker om gangen. En oversiktlig plan på kjøkkenet OG mobilen for hele familien. Idé-lister for bursdagsgaver og julegaver,og julekalender til barna.
      Legge til klær og ordne sekker kvelden før.

    8. Her har det vært unntakstilstand siden storesøster ble født. Mellom jobb (driver et krevende eget bedrift) og to små på 6 måneder og 3.5 år så finner jeg ikke tid til å ha alt på plass. Gjør som regel det som MÅ gjøres og har bare lært meg å leve med det. Har et stort ønske om å ha ting som jeg pleide – stråkent og ryddig – men prioriterer heller å være sammen med unga. For de er små bare én gang og det går vannvittig fort.
      Følger med for tips ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg