Våken

I skrivende stund er klokka 06:52, og jeg har vært ute av senga i sånn omtrent tre kvarter. «Hæ?» tenker du kanskje og rynker på nesa. «Det er da ikke tidlig i det hele tatt, hun skal vel ikke klage over det?»

Klage og klage, fru Blom, når sant skal sies, så har jeg det ganske så koselig her jeg sitter. På en feriedag. Helt alene med frokosten min. Ja, for resten av huset sover. Det har kanskje, jeg gjentar kanskje skjedd én gang før, at jeg frivillig har stått opp så tidlig, uten unger eller jobb som krevde det.

Nå ja, frivillig… Alt er relativt.

Allerede da jeg gikk og la meg i går kveld, var prognosene for en god natts søvn heller dårlige. For det første, var jeg sulten. Det oppdaget jeg først etter at jeg hadde lagt meg og slukket lyset, og da står man ikke opp igjen for å spise, vettu. Ikke når klokka har passert midnatt med god margin. Løsningen ble, som alltid før, fosterstilling. Det hjalp, som alltid før, minimalt.

For det andre, gikk jeg topptur for to dager siden. Halvannen time gåtur, fem km. i bratt stigning, med en særdeles utrent kropp, kjennes noen dager etterpå. I alle muskler i hele kroppen, faktisk. Til og med musklene i ansiktet er støle. Svigermor kunne ikke fatte og begripe hvordan JEG hadde kommet meg opp der i det hele tatt. Takk for den. Men hun var mektig imponert, og det sier litt.

For det tredje (hopp gjerne over dette avsnittet hvis du ikke tåler å høre om det), sliter jeg med en typisk kvinneplage om dagen. Kløe og svie der man helst ikke vil ha det. «Men i… kan man få sopp der??» husker jeg at jeg tenkte første gangen jeg hadde det, det var vel i tenårene en gang. Å ja da, man kan få sopp der, opptil flere ganger i året. Gjerne hver måned, om man er heldig. Jeg lar meg trøste bittelitt av artikler på nettet, legen min og apotekarbeidere som sier at det er veldig vanlig, de fleste kvinner har det innimellom, men det hjelper pokker meg så lite. Alle som har kjent på den kløen og svien mer enn en gang må være enig med meg i at forskere burde bruke litt mer ressurser på å finne opp en vaksine for den jævelskapen?

For det fjerde, kom snart fireåringen vår og okkuperte sin del av dobbeltsenga sånn i totida i natt. Ikke uvanlig, i perioder får vi besøk av begge ungene hver eneste natt. Jeg har innført en regel som sier at førstemann som kommer, må legge seg på madrassen på golvet ved siden av senga, andremann må legge seg sammen med gubben. Han sover gjennom nesten hva som helst, nemlig. Denne ordningen funker ganske greit til vanlig, men nå er vi på ferie hos svigermor, og dobbeltsenga her er smalere enn dobbeltsenga hjemme. Det bør være unødvendig å si noe mer om den saken.

Jeg har altså ikke sovet spesielt mye i natt. I femtida våknet jeg for ørtogførtiende gang av at snart fireåringen rørte på seg. Herligheta i det aller helligste plagde meg verre enn noensinne, og musklene var enda stølere enn dagen før. Etter å ha ligget våken en time og vridd på meg og forbannet skjærene i hagen og snorkinga til gubben, rumlet magen høyere og høyere, og til slutt var det bare idioti å bli liggende.

Så her sitter jeg, da. Mutters alene. Og det er overraskende behagelig. Himmelen utenfor vinduet er blå, og det er putt vindstille. Hvis været holder seg noen timer til, blir det en tur på stranda i dag også. Bare klokka på kjøkkenet lager lyd. Tikk, takk. Tikk, takk. Tror jeg skal finne boka mi og lese litt til de andre finner det for godt å stå opp. Herlig morgenstund. Tross alt.

2014-07-29 06_2

5 kommentarer
    1. Angående kvinneproblemet ditt; har du forsøkt deg på vagetorier fra Ecovag (kjøpes på apoteket)? Kan brukes som forebyggende og er topp dersom man jevnlig plages litt. Jeg bruker to kvelder etter menstruasjon som rens og forebygging. Samt bruke mest bomullstruser og ikke stringtruse hver dag! Mvh et selvutnevnt underlivsorakel !

    2. Hei, selvutnevnte underlivsorakel, for en fantastisk tittel å inneha! 😀

      Jeg har ikke prøvd vagetorier fra Ecovag, aldri hørt om det en gang, men det skal jeg jammen meg sjekke ut! Jeg bruker kun truser i 100% bomull, siden jeg har latexallergi og derfor reagerer på elastan i undertøy. Dessuten prøver jeg å “lufte” uten undertøy så ofte jeg kan, for det hjelper også litt. *Rødme*

      Ellers har jeg fått resept på en tablett som heter Diflucan, men har ikke prøvd den enda. Ifølge hun på apoteket skal den fungere bedre enn Canesten, men det gjenstår å se.

      Tusen takk for tips! 🙂

    3. Underlivsorakel er en flott tittel som man ikke må skamme seg over- selv om det kan være flaut å gi/få tips er det ofte disse rådene som er dyrest!

      Ja det å sove uten undertøy/ gå hjemme uten er også kjempesunt for underlivsfloraen. Jeg slet MYE etter å ha blitt satt på medisiner som tørket ut alle slimhinnene i kroppen. Det førte til lett for å få sopp og infeksjoner, samt ubehag. Mine favoritter er vagetoriene fra Ecovag eller en gang imellom gel, samt å bytte ut underlivssåpe med babysåpe eller babyolje innimellom. Apotek 1 har en serie produkter fra merket Dermica og både såpa og kremen deres er god å bruke- begge spesielt tilpasset underlivet. Men også om man er seksuelt aktivt er det viktig at partner er nøye med håndvask og annen vask før man rører hverandre.

    4. Må bare fortelle om en halleluja opplevelse når det gjelder de der fantastiske månedlige sopp angrepene.
      I flere år slet jeg med dette selv, og var overbevist om at det var på grunn av hvor varmt og klamt det blir når man bruker bind, siden det alltid var under/etter mensen det blusset opp som verst. Kløen og svien ble etter hvert så ille at jeg trodde jeg skulle bli tussete, men så en dag slo det meg plutselig at kløen minnet mistenkelig om den jeg får dersom jeg kommer i nærheten av latex.
      Et kjapt Google søk viste at jodda, alle tradisjonelle bind inneholder latex!
      Byttet umiddelbart ut disse bevingede allergi-bombene. Først med oppklippede t-skjorter og lignende (som i gamledager), men bruker nå økologiske bind kjøpt på helsekostbutikk (topper opp lageret hver gang jeg er i Storbritannia, vet ikke om de er tilgjengelige i Norge).
      Disse er av bomull, men vær obs, økologisk er ikke nok i seg selv, mine er tydelig merket “latex-free”. Ellers er de akkurat som vanlige bind, med vinger og alt.
      I mitt tilfelle var det altså ikke sopp som forårsaket kløen, men allergi. Det opplevdes til forveksling ut som nøyaktig det samme, og jeg kjenner fortsatt på lettelsen ved å ha “sluppet unna”.
      Nå, 5 år senere, har jeg kun hatt ett enkelt soppangrep i forbindelse med en antibiotika kur.
      Lykke til damer, håper noen kan dra nytte av dette!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg