Vår lille hemmelighet – Den fineste julegaven du kan gi?

//annonse

Jeg og min mann gjør mye sammen.
Vi spiser sammen,
jobber sammen,
er foreldre sammen,
organiserer hus og hverdagen sammen,
bor sammen,
Men viktigst av alt, vi snakker sammen.

Samtalene vi har er grunnmuren til alt annet.
Hvor godt vi jobber sammen, at vi går mot samme mål og ikke minst hvor godt vi har det sammen.
Nå mener jeg ikke bare samtalene vi har om det daglige, om alt som skal gjøres og alle avtaler som skal fullføres.
Snarere tvert imot, jeg mener de samtalene som fyller på koppene.
De som gjør at jeg lærer meg om han jeg har valgt å dele livet med og hva han ønsker.
De som gjør at jeg støtt og stadig finner hun noe nytt om han jeg trodde jeg visste alt om.
Og det er ingen hemmelighet at de samtalene krever sitt.
Hva spør man om når man tenker man vet alt?
Det er viktig for oss, både for vårt parforhold og ikke minst i rollen som foreldre å sørge for at det alltid er rom for en prat.
At vi ikke slutter å være nysgjerrige på hverandre og til tross for å se hverandre hverdag fortsatt være ivrige etter å ha lære noe nytt om hverandre.
Jeg er 100% sikker på at det er rommet for og interessen for de gode samtalene som er limet hos oss.
Som gir familien vår den respekten og samholdet som vi har i dag.
Den gode samtalen er ikke bare viktig mellom oss voksne, men også med våre barn.
Barna viser støtt og stadig nye sider av seg selv, sannheten er vel at de vokser inn i seg selv og får egne tanker og meninger etterhvert som de blir større.
Det er en magisk reise jeg er usannsynlig takknemlig for å få være med på.
Tenk at disse små soldatene skal bli selvstendige voksne en dag.
Noen ganger blir jeg skremt av ansvaret.
Men rett som det er beroliger de meg med at vi er på riktig vei med gode refleksjoner full av omtanke og respekt.
Å snakke sammen er med andre ord viktig spør du meg.
Å ta seg tid til å være nysgjerrig og lytte gjør en til en bedre partner og bedre foreldre.
Det kan rett og slett ikke diskuteres.
Men å føre en samtale kan være vanskelig, rett og slett.
Og her har vi funnet et verktøy som jeg har lyst til å rope høyt og tydelig om.
En liten boks jeg mener burde vært i alles skap (eller skuff)

Vi begynte å bruke den for par, og etter god erfaring med den har vi også innført den til familie og den til barn.
Jeg snakker selvsagt om FuelBox.
Boksen har jeg pratet om før men apropos prating, denne kan ikke snakkes nok om.
 
FuelBox er ikke et spill, som mange tror. Men et verktøy.
Et verktøy som kan bidra til at samtalen glir enklere.
Par boksen er mer spennende jo lengre man har vært sammen tror jeg.
Etter 16 år sammen skulle man tro man kjente hver eneste krik og krok på hverandre,
men sannheten er at hver gang vi tar oss tid til å åpne boksen finner vi ut noe nytt om hverandre.

Og etterhvert som ungeflokken har vokst og ikke minst ungene blitt større, opplever vi også at det å finne rom for samtaler er mer utfordrende.
Hva spør man egentlig en 7 åring om for å lære mer, eller hvordan føre en god samtale med ei som snart er tenåring?
Og ikke minst, hvordan opprettholde interessen til barna med å snakke sammen.
Vi begynte med familie boksen.
En aktivitet vi kan gjøre sammen både liten og stor. Den er kanskje ikke så ideell til de aller minste, men et godt verktøy for de større barna og ikke minst en fin måte å kommunisere begge veier. Barna lærer også noe nytt om oss ved hjelp av spørsmålene som gjemmer seg i boksen.
Vårt nyeste tilskudd er boksen med spørsmål til barn.
Denne er kanskje det viktigste verktøyet jeg har som mamma til de minste.

Her er det mest rom for at jeg skal lytte og reflektere.
Et nytt spørsmål på sengekanten er blitt en ny tradisjon for meg og hun på seks.
Hun ELSKER å svare og få utbrodere om tanker og filosofier.
Og rett som det er får jeg servert en historie eller to som jeg vet jeg ikke hadde fått høre uten spørsmålet fra kortet.

Fuelbox er en veldig verdifull boks på mange måter.
Den er en tradisjon, et verktøy og medhjelper.
Den sørger for å opprettholde noe meget viktig i et hvert forhold.
Nemlig samtalen.
FuelBox er den fineste gaven du kan gi til noen, og kanskje er det nettopp det du skal kjøpe til de du bryr deg aller mest om til jul. Jeg er så heldig å få lov til å dele ut en rabattkode som gir hele 100 kr i rabatt på hver eneste FuelBox ved å bruke rabattkode Småbarnsforeldre og jammen kliner de til med fri frakt også.
Få noen av julegavene i boks allerede nå. (tok du den.. 😉
FuelBox finner du HER

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg