Våre 5 skjermregler.

På snapchat får jeg rett som det er gode innspill og spørsmål fra følgerene.
Ønske tema som dere ønsker vi skal skrive om. (følg oss gjerne: Idebankmamma)

Enten fordi dere bare er nysgjerrige på hvordan vi løser det, eller fordi dere ønsker tips.

Skjermregler kommer opp, rett som det er.
Hvordan løser vi det, hvordan bør man løse deg, finnes det egentlig noen fasit?

Svaret er, spør du meg.. ganske obvious.

NEI! Det finnes ingen fasit, det er igrunnen få området når det gjelder foreldrerollen det finnes en fasit på.

Det jeg/vi synes er utfordrende med skjermtid og regler osv er jo at problemstillingen igrunnen er temmelig ny.
Ingen av våre foreldre som kan dele erfaringer, fortelle oss hva de gjorde og hvordan det fungerte.

At barn helt ned i 2 år og kanskje enda mindre har tilgang til en skjerm (mener da i tillegg til TV) til en hver tid er igrunn en situasjon som ikke har eksistert mer enn fem år.

Det var faktisk ikke aktuelt å gi vår nåværende sjuåring et nettbrett når hun var to, men når hun fylte seks fikk hun sitt eget.
Endringene har skjedd raskt.

Kanskje ikke så rart at vi er usikre rundt dette tema.

Våre tanker rundt skjerm er ganske lette, vi bekymrer oss ikke for mye over den.
For enten vi vil eller ikke så er den kommet for å bli.

Se bare hvor mye den preger våre voksne liv nå, det ville vært rart å tro at det vil bli mindre av den i fremtiden.
Vi har ingen strikte bestemte regler, det er ikke slik at barna har et visst antall timer med skjerm i uka, eller må utføre visse oppgaver for å få tilgang til skjermen.

Hos oss er regelen enkel, men uforutsigbare (så upedagogisk som overhode mulig ha ha)
Ønsker de å sitte på skjerm, må de spørre først.
Noen ganger får de ja, andre ganger får de nei.

Alt avhenger av hva slags planer vi har, hvor mye vi synes de har sittet på skjerm i det siste og hva annet de har gjort iløpet av dagen. En annen viktig faktor er også oss voksne.

Jeg har INGEN problem med å si at vi bruker skjerm som barnevakt.


En litt seig søndag, sykedag, på reise, eller når det er noe vi voksne må få gjort uten å bli forstyrret er skjermen vanvittig god å ha.

Til de tre eldste er da Ipad favoritten, til minstemann er det tv som gjelder, han har ikke sitt eget nettbrett (enda..)

Det som ikke kan diskuteres, er at skjermtid går på bekostning av noe annet, når man sitte på skjerm, sitter man på skjerm. Hadde man ikke gjort det hadde man kanskje vært ute i skog og mark, vært med venner, vært kreativ, lekt med dukker eller spilt et spill feks.

Men det betyr derimot ikke at skjermtid ikke kan gi noe positvt tilbake også.
Det er viktig å huske at ikke bare har vi kontroll over tiden de skal sitte på, men vi har også kontroll på hva de skal drive med.

Jeg velger å si at vi har et bevist, men avslappet forhold til skjerm.

Vi har valgt å ha 5 enkle skjermregler:

 

 

  1. Spør alltid.
    Som nevnt tidligere, må de spørre før de setter seg på nettbrettet eller skrur på tven for den saks skyld.
    Får de et nei, er det et nei. Må forøvrig legge til her, at dersom vi sier nei, kan vi ikke selv som voksne sitte å trykke heller.
    En ting er om vi jobber, men spill og sosiale medier osv må også være nei til oss om det er nei til barna.
    Dette er en fin måte for oss å gjøre oss litt mer bevist på vår egen skjermtid også.
    Synes vi barna har sittet for mye på skjerm, har nok vi selv gjort det også.
  2. Fri tilgang med restriksjoner.
    Altså, når de får nettbrettet kan de få bruke og titte på det de skjer. Det er vi som har bestemt innholdet på skjermen.
    Hvilke apper de har tilgang til osv. Hvordan dette fungerer på androidnettbrett vet jeg ikke, men
    det er blandt annet enkelt å sette på restriksjoner på ipaden. Har skrevet hvordan her
    Ved hjelp av noen få tastetrykk kan du bestemme hva barnet skal ha tilgang til på nettbrettet når det driver på det.
    Dermed mer avslappet opplevelse å la de surfe også..
  3. Aldersgrenser.
    Det er en grunn til at aldersgrenser eksisterer.
    Vi har valgt å forholde oss til dette med enkelte unntak.
    Men de unntakene vi har tatt, må vi også ta konsekvensene på.
    Sosiale medier og barn som er i ferd med å bli ungdom er jo en utfordring.”Men alle i klassen er på det da!” Hørt den før?
    Dette er kanskje det jeg synes er mest utfordrende med det hele. Man ønsker jo ikke å sette barnet sitt utenfor den “sosiale standaren” Dersom faktisk alle i klassen er på et spill, eller en plattform eller hva det måtte være, selv om det er høyere aldersgrense, betyr ikke at dette er noe for ditt barn.Vi opplever at mange barn har fri tilgang og null restriksjoner og kan selv laste ned det de ønsker, dette er ikke en sjanse vi velger å ta. Så ved nedlasting av nye apper sjekker vi alltid ut. Google er kjekk å bruke, barnevakten.no kan ofte ha noe info osv.  Og skulle de få lov, er det viktig å sette klare regler, og ikke minst forklare konsekvensene.
    Vår 10 åring har blandt annet snapchat. Våre regler er at hun må la oss som foreldre ha tilgang til hennes story, og hun får ikke lov til å hverken, adde, følge eller whatever noen hun IKKE kjenner.
  4. Ikke fortell noen noe.
    Dette er den regelen vi jobber mest med. Rett som det, er barna på et spill hvor flere kan spille sammen.
    Som regel er det med nabo, klassevenner osv, men man vet jo aldri.
    Rett som det er minner vi barna på at de hverken skal fortelle hvor de bor, hva de heter eller hvor gamle de er om noen spør.Og er det slik at noen de ikke kjenner dukker opp i et spill, en sosial plattform eller lignende, skal de ALLTID vise det til oss.Jeg forventer igrunnen ikke at en seksåring skal huske dette til enhver tid.
    Derfor benytter vi mulighet til å terpe på dette, rett som det er.
  5.  Gjør det gøy å lære.
    Siste regel er igrunn til oss voksne, men vitkig å få med seg barna.
    Det er så mange flotte, fine apper der ute som er både lærerike og morsomme.
    Apper som barna kan leke og ha det gøy med, og samtidig lære, ja som kanskje til og med har fokus på noen områder barna sliter feks på skolen.  Dette gjelder ikke bare apper, men hvis vi har hatt en lang og seig dag, og jeg vet at kveldsmaten kan by på mye krangling, setter jeg ofte på TV. Nrk sin webtv app har tilgang til masse flotte programmer. Lesekorpset, Mpx, Flaskepost fra havet osv osv.

    728e65b3-58a5-4e0a-9087-5c3a5155e177

Det var altså våre regler. Jeg tror jeg har fått med meg det vi tenker er viktig da.
Hvilke regler har dere? Og ikke minst, fungerer det godt synes du?

 

 

6 kommentarer
    1. Vi har faste dager. Onsdag og lördag 30-45min. Da slipper vi maset. Dette gjelder spill. Tv får de se litt hver dag. Og selvfølgelig så blir det mer skjerm når vi er syke eller ekstra trøtte/slitne…

    2. Eldstemann er bare 3 år, så vi har ikke innført så mange faste regler rundt skjermtid enda. Han har fått min gamle ipad og bruker den innimellom når han vil, men det er ikke så ofte (kan gå en uke eller to uten at han spør etter den) og han legger den som regel bort selv etter max 15-20 minutter når han føler seg ferdig. Tv derimot maser han om, men det får han bare lov å se om morgenen (som barnevakt/underholdning mens vi styrer med å bli klare til å komme ut døra og mate minstemann) og til barnetv-tid på kvelden.

      Jeg tar gjerne imot tips til apper som egner seg for barn også:)

    3. Vi har 12 og 14 år og hos oss er det ikke lov m skjerm før etter lekser til neste dag er ferdig, ved måltider, når vi ser på tv sammen og ikke etter 21. for da begynner kveld og forberedelse til sengetid ( ja litt strenge på leggetid er vi) og de får ikke ha noe elektroniske duppeditter på rommene sine e 21.
      Ved sykdom og andre ting som skjer letter vi litt på reglene… Vi har hatt det slik i flere år og det fungerer fint. Deilig å kunne spise frokost, middag og kvelds sammen og å kunne prate om dagens erfaringer!

    4. Åh, så godt innlegg å lese… :o) Vi har foreløping heller ingen regler… Men du, har du tips til fine app’er..? Spill, “lære”app’er osv..? (Våre små er gutt på 5 og jente på 2, hun bruker jo ikke brettet så mye enda, ser litt på det storebror ser på, men tips til henne tas imot med takk det også 🙂

    5. Lesekoden får min 3 åring bruke. Lærer seg bokstavlyd og hvordan skrive den med fingeren på skjermen. Ellers ser vi litt i lag på engelske filmer på YouTube der vi lærer fargene, tall og barnesanger. Han kan nå telle til 15 på norsk og 8 på engelsk. Kan like mange farger på norsk og engelsk. Synger sanger på norsk, men prøver seg på dei engelske og. Han harcei tante fra Amerika og ei av pedagogene i barnehagen er fra Amerika. Derfor kom interessen for engelsk.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg