Våre påsketradisjoner.

Jeg skal være helt ærlig, jeg er ikke særlig begeistret for påske.
Eller kanskje jeg skal bruke var?
For jeg jobber med å bli venn med påska.
For barnas del og min egen.. det er litt lenge mellom jul og jul 😉
Påsken har mye fint rundt seg, det begynner å bli vår, lysere tider og varmere i lufta.
Den har fridager, den gir oss tid sammen.
Hva er det å ikke like?
Så hvorfor liker jeg ikke påska?
Vell, vi kan jo starte med at jeg ikke er særlig fan av gul…
Heller ikke spesielt begeistret for ski…
og krim..
Men ettersom ungeflokken har vokst har i grunnen påsken vokst på meg også.
Det er jo mye gøy man kan gjøre.
Så de siste årene har jeg bedrevet “bli glad i påske prosjektet”
Og i det prosjektet har det vokst frem noen tradisjoner.
Ting vi gjør igjen og igjen som gjør at vi har noe å se frem til.
Så, jeg tenker at jeg kan umulig være den eneste her i verden som ikke synes noe om påske.
Og  som kanskje trenger litt inspirasjon til hyggelige påsketradisjoner.
Så her har du noen av våre påsketradisjoner:
 
Påskemorgen..slukker sorgen.
Vi dekker skikkelig bord i påsken.
Kanskje ikke hver eneste morgen, men de fleste.
Pynter og gjør stas. Lager ekstra godt pålegg og koser oss med rundstykker osv.

Lager pynten sjæl.
Dere som har fulgt oss en stund vet at vi er glad i å være kreative. Som regel er man kreativ før jul og thats it, men vi har innført påskeverksted.
Vi lager rett og slett all påskepynten selv. (på den måten kan jeg vike unna alt for mye gult og 😉 )

(pssst er fortsatt igjen litt påskrekrea i nettbutikken vår)
Harekurv.

Denne er moro både for liten og stor.
Hvert år lager vi disse påskeharekurvene. De henges på døra eller ved sengen, og hver morgen ligger det en liten overraskelse i de.
Enten det er godis, en liten leke eller en aktivitet.
Denne digger vi.


 
Påskeegg
Man kommer jo ikke utenom påskeegget.
Og her er det påskeegg, propp fullt av godis.
En rebus må barna løse før de tilslutt finner egget. God stemning og stor stas.

 
Alltid hjemmepåske.
Vi har alltid hatt det, om vi alltid kommer til å ha det kan jeg kanskje ikke garantere.
Men vi velger å være hjemme rett og slett fordi vi ønsker å spare pengene til sommerferien.
Men det betyr ikke at vi ikke opplever for det.
Vi inviterer ofte venner på en sosial happening, nyter uteområdet rundt oss og tiden sammen.

Hva er deres påsketradisjoner?

9 kommentarer
    1. Hørtes da ut som ei kjempefin og koselig påske? her har vi campingvogn med spikertelt på fjellet bare 30 minutter hjemmefra, så vi drar dit. I år har jeg jobb i påsken, så vi (meg og sønnen min) tar en liten påskeferie fra i dag til onsdag i neste uke, så drar han til pappan sin. Mine foreldre og ei søster med familie har også vogn der som vi har, og masse andre trivelige folk. Da kjører vi på scooterturer på isfiske også går vi litt på ski? god påske?

    2. Jeg elsker påske? Men ikke på grunn av krim eller gult eller ski. Men fordi det er familietid, ro, kos, god mat og snop. Jeg liker den bedre enn jula for den er like fin bare uten alt gavestyret.
      Så påske er min favoritthøytid?

    3. Har ingen planer enda, ikke har vi etablert noen tradisjoner heller. derfor er det så fint å få høre hva andre gjør i påsken! ??

    4. Kose oss hjemme med late dager 🙂
      Så må vi uti hagen og lete etter påskeegg!
      Jeg fyller 30’år på tirsdag og håper på frokost i senga 🙂
      God Påske fineste Nina ❤️❤️❤️

    5. Så koselige tradisjoner ? Likte den med harekurven ? Jeg liker påsken før at dæ får vi litt ekstra fri og familiekos ?

    6. Det eg påska minner meg mest om er lamming (sein påske)eller klipping av sau(tidleg påske) ??

    7. Smart med en harekurven! Den vl jeg kopiere her hos oss og vår 8 små og store barn 🙂
      Ellers, har vi påskeoppgaver og så påskeegg de må finne. Vi dekker også bord og har kakao og egg. men det har vi hver lørdag også, men i påsken tegner vi på de kokte eggene og pynter mer. Vi farger de knall gule med gurkemeie i kokevannet.
      Vi har også diverse morsomme leker i løpet av ferien. I fjor, tømte jeg innholdet i 24 egg og fylte de med maling. Ute rigget jeg til et stort stykke stoff på en plate. Vi kastet så eggene fylt med maling på stoffet og det ble et flott kunstverk. Morro for stor og små 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg