Vell hjemme – 10 ting vi lærte av denne turen!

Da sitter jeg i min egen stue og skriver igjen, fy søren så godt det er å komme hjem.
Samtidig som vi vet at dette ikke blir vårt hjem mye lengre.
Vi skulle egentlig tatt hjemreise i dag, men formen min er sjaber, eldstejenta fikk feber og Oda er forsatt ikke frisk (vært pjusk hele turen)
Så jeg kjente at nok en natt på et knøttlite hotellrom ikke helt var det jeg ønsket meg.
Vi fikk en super dag i parken før vi reiste hjem.
12 dager på farten, vår første så lange ferie etter vi fikk barn.
Hva har vi lært av denne turen tro?
Vi har uten tvil gjort oss noen erfaringer, noe vi burde ha gjort og andre ting vi er glade for at vi gjorde.
Tenkte jeg skulle oppsummere våre 10 erfaringer fra denne turen:
 
1.Man bør ikke være for lenge.
Hvor grensen går for hver enkelt er nok individuell, men vi kjente at rundt 10 dager er den magiske grensen.
Da har hjemlengselen fått plass hos de fleste, selv de små brukte litt lengre tid for hver dag å “komme seg på”
Nestminste frøken sa blant annet at hun følte seg sliten.
For all del, vi hadde det fortsatt fint de 2 siste dagene på tur, men kjente at vi fint kunne stoppet på 10.
Og spør du meg, er det bedre å reise ifra ferie før man blir lei av ferie 😉
 
2. Babycall på tur er gull verdt.
Man vet aldri hvordan huset/leilgheten er bygd opp.
Om det er best å sove i vogna foran eller bak huset, osv osv.
En god baby call med batteri på begge enheter er gull verdt og tar liten plass i kofferten om det ikke blir brukt.

3. Det holder med et stedsbytte.
Vi byttet plass å bo to ganger på denne turen. Og med barn krever det en del organisering å pakke opp og ned og opp igjen.
Siden vi visste at vi bare skulle være to dager i Kristiansand, pakket jeg om litt slik at vi ikke måtte ha med alle koffertene inn.
men likevel ble det en del styr med reisesenger, dyner, skift, toalettsaker osv osv.
Å bytte miljø en gang var gull for oss, nye impulser og opplevelser, men to ganger ble for mye 😉

4. God reiseseng er alfa omega.
Og mens jeg er inne på reisesenger, god reiseseng er alfa omega.
En som er lett, liten og behagelig for barnet. For en god madrass og liggekomfort gir også bedre søvn.
Vi hadde med oss to forskjellige på tur, babybjørn sin og Aeromoov sin. Begge to virkelig å anbefale, men sistnevnte har kanskje en ørliten tommelfinger foran.
Lettere, enklere å slå opp og mulighet til to nivåer.
5.Ta noen sjanser, det kan være verdt det.
Du aner ikke hvor mange runder jeg gikk med meg selv om vi skulle driste oss på badeland i Lalandia.
Er det noe å stresse over da, tenker kanskje du?
Men 5 barn hvor 1 1/2 er svømmedyktig og 2 krever en voksen hele tiden i et gigantisk badeland uten oversikt..
Vell jeg må få lov å kjenne på ørliten stresspuls der synes jeg.
Men så bråbestemte jeg meg, nei shit heller, vi reiser på badeland.
jeg godsnakket med eldstesøster og lovet henne en tur på kvelden med pappaen om det ble sånn at vi trengte mye hjelp av henne løpet av turen.
Og herremiiin som vi koste oss alle sammen.
Minstemor elsket vannet, nestminste ble tøffere og tøffere og de tre andre storkoste seg.
Det endte faktisk med 3 turer til. I 2 forskjellige badeland.
6. Vi elsker Lights out blinds.
Så har jeg fortalt dere om disse før, men etter denne turen virkelig eeeelsker jeg de.
Danske feriehus er lyse og fine, men når natten kommer blir det for lyst.
Ja selv på båten nedover hadde vi problemer med å få det mørkt nok.
Jeg er SÅ glad vi hadde de med i kofferten.
At man kan justere så det ikke blir helt bekkmørkt er også gull.


7. Ta med den beste vogna.
På tur triller man mye, og om man har med en liten en sover den lille mye i vogna også.
Ta med den beste vogna, selv om den tar litt plass.

Da har du laste muligheter, god soveplass på farten og ikke minst god trillkomfort for den som triller.
8. Vaskemaskin 
Å ha vaskemaskin tilgjengelig er MEGET praktisk.
Ikke bare slipper du å pakke så vanvittig mye klær med, men skittetøysposen når du kommer hjem er også vesentlig mindre.
Vi kom faktisk hjem uten et eneste plagg i skittentøysposen en gang, oh yes!
9. Ha med kjente smaker.
Selv om du bare skal over pytten til danskene, eller krysse grensene over til svenskene, så smaker ting annerledes.
Nå mener ikke jeg at man ikke skal smake nye smaker, for det oppmuntrer vi til nesten hver eneste dag.
men når mini på dag 3 rynker på nesa både til frokost, lunsj og middag, ja da skal jeg love deg du er glad du tok med deg de to skinkeostene på tube.
Våre barn har en tendens til å miste matlysten på tur, selv om de er sultne spiser de mye mindre.
En tubeost eller to på lur har reddet oss mang en gang.
10. Takk gud for iPad!
Er det lov å si?
Men slik som denne ferien som ble 100% på barnas premisser er det vanvittig deilig å koble av litt for oss voksne med noe annet også.
Jeg kan dessverre ikke skryte over supersosiale kvelder med brettspill og familiekos.
Vi fylte derimot opp de koppene på dagtid.
Når kvelden kom, senket roen seg med tre små på hvert sitt nettbrett mens de to minste sov og mor og far tok en vellfortjent samtale uten små soldater som blandet seg inn.
 
Og sist men ikke minst, det er så verdt å reise på tur, for det er alltid så fantastisk godt å komme hjem igjen.
2 kommentarer
    1. Takk for dine alltid gode tips! Vi skal på vår første ukes ferie til Danmark i sommer med to 5 åringer og en 8 åring.
      Har leid hus med vaskemaskin 😉 Legoland og Lalandia blir det selvsagt. En av femåringene vår der ifjor med moren sin, men alt er nytt for mine to..
      Lurte faktisk på å ta med skinkeost på tube ja;)
      Har du andre mattips? Blir lett dårlig stemning om blodsukkeret synker på både store og små 😉
      Takk for alt du deler! Bloggen din er sååå nyttig!! Klapp på skuldra!

    2. Du kommer langt med skinkeost på tube. det holder seg selv i romtemp en stund.
      Kos dere masse.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg