Verdens beste boller – min hemmelighet

Fastelaven er jo en super mulighet til å kose seg litt ekstra med gode boller.
Det finnes nesten ikke noe bedre enn ferske boller. Lukten, synet og smaken er en totalopplevelse.
Jeg har prøvd mange oppskrifter, trikest og mikset og dette er definitvt den beste jeg har prøvd.
Den har en hemmelig vri, som jeg skal til å avsløre.
Den vil overraske deg 😉
For den hemmelige ingrediensen er havregryn.
fastelaven
Havregryn gir bollene mer smak og saftighet uten å tynge de.
De blir veldig veldig gode, også dagen derpå. Holder seg mye bedre enn vanlig hveteboller.
Deigen gir ca 24 boller i passelig strl
Her er oppskriften:
6 dl melk, gjerne 3 dl lettmelk og 3 dl hel
150 gr smør
1 pg gjær (aller helst fersk)
8-900 gr hvetemel
200 gr havregryn (lettkokt)
1,5 dl sukker
2 ts malt kardemomme
1 ts vaniljesukker
fastelaven2
Slik gjør du.
Bland alt tørre.
fastelaven1
Smelt smør, tilsett melk og la det hele få en fingertemp tilsett gjæren og rør ut. (bruker du tørr blandes den i det tørre rett før vesken heller i)
fastelaven3
Eltes til deigen slipper bollen , eller slipper tak i benkeplaten om den eltes for hånd.
la deigen heve under plast  i 30-45 min (dobbelstørrelse)
fastelaven4
Del deigen i ønskelig antall boller, kna de runde og fine og sett de på ny til heving i min 40 min.
Stekes midt i ovnen på 225 grader i 8-10 min til de har gyllen fin farge.
fastelaven5
Til fastelaven fylles disse med deilig krem.
2 dl fløte, 1 ss sukker og 1 ts vanilijesukker vispes godt til luftig deilig krem.
NB husk at bollene må være avkjølt før de fylles med krem.
Velbekomme:
fastelaven7
//Trykk Like om du liker våre oppskrifter.
 

6 kommentarer

Siste innlegg