Vi klarte det umulige.

Jeg må ærlig innrømme at jeg grudde meg mer enn jeg gledet meg.
Men med fattet mot pakket jeg klart til en fem timer lang biltur med seks (!!) unger, og der av minst to som sterkt misliker det å kjøre bil.
Iallfall om turen er lengre enn 10 minutter.
Det er for såvidt et snev av galskap det destinasjonen også gir oss, men vi kjente på et ønske og ikke minst behov for å finne på noe med barna.
Siste stoppested Abra Havn hvor vi skal tilbringe tre netter og to dager i parken.
Det måtte jo være verdt en fem timers biltur?
Vi pakket bilen kvelden før, jeg satte horn til kaldheving og det første vi gjorde da minste våknet i dag tidlig var å kaste de inn i ovnen så vi hadde varme ferske horn til frokost i bilen.
Forholdsvis god stemning var det i det vi forlot det store blå huset for vår første skikkelige utflukt som en familie på åtte.
Og på 1-2-3…..4-5-6….-7 og 8 satt vi i bilen og var på vei til det glade Sørland før kl 08.00
Og så skjedde det da, det både jeg og min mann hadde gruet oss til, gikk temmelig smooth likevell.
Nesten litt skummelt bra.
En stopp på hele turen, ingen krangling (!??) to små raptuser på de minste som var et hint om sult og trøtthet.
Jeg begynner automatisk å analysere, når vi opplever slike oppturer.
For det første blir jeg propp full av selvtillit og mestringsfølelse.
Også prøver jeg å huke tak i hva vi gjorde denne gangen som gjorde at det gikk slik det gjorde.
Det er klart, litt flaks kan det være, men noe må vi ha gjort og.
Jeg noterer, så jeg har noe å kvinne meg opp på neste gang vi skal på tur.
1. spis frokost i bilen.
Barna spiser mere enn en stresset frokost hjemme, og det blir mindre å rydde.
Å sette horndeigen klar kvelden før er perfekt. Ferske, varme horn i bilen var en suksess.
2. Vær tilstede.
Jeg har en tendens til å skulle gjøre alt mulig i bilen, men i stede denne gangen sang vi, lekte litt og snakket om alt mellom himmel og jord.

3. En lang stopp er bedre enn mange korte.
Vi tok oss skikkelig tid på stoppen vår, spiste en is, skiftet bleier, lekte med ball, plukket blomster, studerte mariehøner og koste oss.
Vi har nok hatt alt for korte stopper tidligere, som har resultert til unger som Iløpet av kort tid vil ha en ny stopp.

4. Jo før på dagen jo bedre.
Dette tror jeg var det beste, aldri før har vi vært i bilen så tidlig. Har tidligere tenkt det er greit å la de løpe fra seg først.. men kanskje det er motsatt? 🙂
Og nå er vi fremme… og jeg skal prøve å ikke grue meg til turen hjem enda..

2 kommentarer
    1. Vi har vært på bilferie med to gutter, minsten var 4 og storebror 6 første gang. Jeg frykta det som søren, men det gikk veldig fint! Knutsen og Ludviksen på cd og konkurranser som ‘første mann til å se en gul bil, førstemann til å se en hest, osv osv’ var god underholdning. Vi har klart oss helt uten i-pad og film, og har hatt det veldig hyggelig 😀
      Vi har vært på bilferie 3 år på rad, kjørt 4-5 timer flere dager på rad – det går gjerne bedre enn forventet 😀👍🏻
      Kos dere på tur!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg