Vi lever enda!

Vi har puls enda, så langt ifra hvilepuls, men puls.
Godt over halvveis i påskeferien og stillheten har senket seg i huset på selveste påskeaften.
Alle røde i kinna, fregner på nesa og trøtte øyne etter en lang dag ute i den deilige hjemmepåskesola.
Jeg må innrømme det har vært deilig, med noen dager uten å kjempe mot klokka, og uten noe vi MÅ gjøre.
To dager fra snap har også gjort godt på sett og vis 🙂
Vi har tuslet mange småturer lokalt. Lillebror sover fortsatt like dårlig, og det er rugging og trilling som gjelder de få minuttene han tar løpet av dagen.
Men i dette været og med en lekeplass rett utenfor døren er det helt ok å tusle litt tre ganger om dagen.
I går var vi en tur nede på Kistefoss museet også (anbefales absolutt om dere ønsker en dag med kultur og lek.)
Inge servering var åpent enda, men klatrelekeplassen og skulpturene er tilgjengelig for en titt likevel.
Ekstra perfekt er det at det er i gåavstand fra der vi bor slik at de to minste fikk seg en god dupp på turen.
 
Sykdommen  fikk vi offisielt ristet av oss helt i går noe som gjorde at vi var klare for å ta en utflukt som storfamilie XXL for første gang i dag.
Er det noe som har spilt på lag med oss denne påsken, så er det været.
Strålende sol og varmere og varmere dager har gjort at mesteparten av dagene er blitt tilbragt ute, derav røde kinn og fregner på nesa.

Hvordan gikk så turen ut, som XXL familie lurer du kanskje på?
Vel, det gikk temmelig fint, til tross for at det er et salig kaos.
Spesielt i det vi skal komme oss over dørstokken.
Å være fluen veggen da kunne vært temmelig underholdende.
En på snart 4 mnd som hyler, ei på snart 2 som er trøtt og survete, en på tre som nekter å ta på seg jakken, en på åtte som knapt vet hvor vi skal og ei på 12 som prøver å hjelpe oss voksne i kraftig undertall med å holde litt orden i flokken.
Men løsner plutselig floka og alle 8 (!!) er ute i frisk luft.
Vips, en annen stemning, lavere skuldre og gladere barn.

Turen ut gikk til fots og på hjul.
Vi tok turen til sentrum for å utforske lekeplasser og fylle skapene med det lille i manglet fra butikken.
Jeg må innrømme at jeg synes det er litt skummelt å dra på utflukt med flaskebarnet enda.
Er absolutt ikke dreven på det feltet men øvelse gjør mester, vi finner våre teknikker,
men har du et lurt ut på farten flaske tips del gjerne i kommentarfeltet 👇🏻
To dager igjen, og vi går på de med godt mot.
Lavterskelpåske med lite forventninger var målet, og det har vi jammen meg fått til så langt også.
Vi er tilstede, 100% for barna på dagen, og nyter stillheten og roligere tempo på kvelden etterhvert som de puttes i seng, en etter en.
Ingen mil etter mil i skiløyper, lange kvelder med brettspill. (alt for slitne for det i år)
Men jammen koser vi oss likevel

13 kommentarer
    1. Flasketips. Kokende vann på en god termos, flasken med halvparten kaldt vann, så du kan blande varmt vann til akkurat passe. Og en sånn lur boks med ferdig oppmålt melkepulver 👍👍

    2. Til flaskebarna våre pleide vi å ha med oss en termos med temperert vann, evt en med litt for varmt og en med kaldt til å blande ut, og beholdere med forskjellige rom med ferdig oppmålt mengde melkepulver. Skrev ofte lapp på den hvor mye det var i. Veldig enkelt, kunne ha mange timer på tur! Hell i vann, pulver og rist, good to to!

    3. Jeg har hatt 3 flaskebarn og var litt stresset over å gå for langt bort fra en mulighet til å varme flaska. Helt til jeg kom på noe lurt. Jeg kokte opp vann og lot det bli kaldt på ei halvliterflaske, så hadde jeg kokt varmt vann i en termos. Med å lære meg hvor mye av det kalde og det varme vannet som måtte til, kunne jeg alltid lage ei perfekt flaske med en gang.

    4. Hei, så hærlig 😀 Vi har også hjemmepåske med lavterskel da minstemann(nr.3) i huset bare er 6,5uke gammel 😊Har hatt 2 flaskebarn, hadde alltid med 2 flasker med varmtvann i termobag fra avent, og pulver i doseringsboks med flere “kammer” å holdt alltid god temp.i termobaggen til avent 😊

    5. Det finnes en vannkoker man kan bestemme temperaturen på. Den er genial! Jeg varmet vann (som har vært kokt tidligere) til 40 grader og hadde det på en stor termos son holder godt på varmen. Så hadde jeg en doseringsboks med 3 kammer (fra mam). Raskt å lage flaske på tur da 🙂 flaskemating er litt uvant i starten, men man blir dreven etterhvert. Lykke til.

    6. Mitt beste tips for flaskebarn på farta er sånne bokser med flere kammer og ferdig oppmålt pulver. Hadde termos med kokt, varmt vann og flaske med kokt, avkjølt vann. Øvde meg litt hjemme for å finne ut hvor mye jeg trengte av hver. Blandet ut pulveret i det varme vannet, og tilsatte kaldt til riktig mengde. Funka like greit som amming.

    7. Ferdigblandet NAN er supert på tur og på natta. Så deilig med de kartongene man kan helle rett over i flaska 👍👍

    8. Eks som vi gjorde til ei flaske på 180ml: 150ml kaldt kokt vann på flaske, hell 30ml kokt varmt vann fra termos. (Kjenn om det er riktig temp).
      Anbefaler doseringsboks!! Tøm et kammer ferdig oppmålt pulver i flasken og rist! 🙂

    9. Kok vann, avkjøll og fyll flaskene feks 90ml. Så har du kokt vann på termos. Kjøp en doseringsboks eller feks urinprøveglass på butikken hvor du doserer opp pulveret, når baby er sulten fyller du opp til feks 120ml, har i pulver og rister. Ferdig mat på 1 minutt😄

    10. Fantastisk at du deler livet slik det er, både positivt og negativt 🙂
      Med to flaskebarn er mitt tips dette: Ta kaldt vann med i flasken/flaskene du skal gi ( mengden er ca 2/3 kaldt, 1/3 varmt), ha en liten termos med kokt vann og en pulver boks med morsmelkerstatningen i. Blandes raskt sammen når barnet er sulten og er klar til servering i rett temperatur 😉 litt ekstra å dra med seg men dette er det som har virket best for oss 🙂

    11. En liten termos med riktig temperert vann. En flaske med kokende vann, riktig mengde som jeg putter i en slik termopose for flasker. Ekstra flasker. En sånn boks fra Avent med 3 rom til å ha ferdig oppmålt pulver. Skal jeg på skikkelig lang tur har jeg en termos til med kokende vann i, denne vil temperaturen synke på i løpet av dagen. Hender jeg fyller den tomme flasken med vann fra den varmeste flasken litt før sultenøden er der slik at vannet får ca rett temperatur. Hilsen ei som hel-flasket første barn, del-flasket nr 2 og del-flasker nr 3 på 11 uker nå.

    12. Det er jo litt styr med flasker, men etterhvert finner man seg noen rutiner. Med nr. 1 hadde jeg én termos med kokende vann og én med kokt avkjølt vann. Med nr. 2 kom jeg på at det var mye enklere (og mindre å drasse på) å ha det avkjølte vannet rett i flaska/flaskene, f.eks 90ml vann hvis man skal lage 120ml melk. Blandingsforholdene for å få perfekt temperatur lærer man seg fort. Blir det for kaldt så heller man ut litt og tilsetter mer kokende vann.
      Doseringsboks er et must, hadde ikke klart meg uten på dag eller natt. Har prøvd noen forskjellige og syns personlig Mam sine er best. Jeg har satt på en liten teipbit på hvert kammer der jeg har skrevet mengden pulver, f.eks 120ml eller 90ml.
      Ellers anbefaler jeg varmt å kjøpe en vannkoker der du kan stille inn temperatur. Da kan du koke opp en full kanne før du legger deg om kvelden og det er avkjølt ila natten. Da kan du fylle kokt avkjølt vann rett på flaskene når du skal ut. Og hjemme varme det til rett temperatur, over på flaske og tilsette pulver ferdig fra dispenseren. Enkelt, ikek noe ekstra renhold og forholdsvist billig.
      Lykke til, du finner deg nok snart en god rutine 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg