Vi vet terminen – 5. barn i magen.

ENDELIG vet vi litt nærmere hvilken måned og tid vi forhåpentligvis øker antallet i ungeflokken.

Med ingen regelmessig mens etter fødsel hadde jeg virkelig ingen aning på hvor langt jeg var på vei når jeg fikk positiv test. Siden jeg har vært gjennom noen svangerskap fikk jeg etterhvert en følelse hvor jeg var i svangerskapet, men ingenting helt sikkert.

Men nå vet vi altså.
Mai blir ikke bare måneden vi skal vifte med flagget og rope hurra for nasjonaldagen. Mai er selveste måneden det hele skjer.

Dato… holder vi for oss selv iallefall en liten stund til.
Og den var temmelig usikker.

bloggg19

Men mai- barn. Med fire små utenfor har vi kun vinter eller høst barn. Vår/sommer baby har vi ikke testet før. Vi ser absolutt fordeler med det, da vi vet at mai er en måned hvor mye blir temmelig mye enklere. Ingen luer, votter, strømpebukser. Når vi alle skal ut er det enklere for alle å klare seg selv.

Vi kan åpne døren og slippe flokken fri.

I tillegg, bank i bordet, vet vi at det er mindre sykdom ute å går.. det var i tankene mine når vi fikk Jonatan, MIDT i værste omgangssykeperiode.

Utfordringer jeg ser… vi er kun en liten måned unna skoleferie.
Det betyr full rulle og tempo og lite ro.

Og jeg både liker og trenger ro med de helt ferske.
Jeg er fryktelig sårbar og det er også den nyfødte.

I tillegg ser jeg jo at hva man trenger av utstyr osv er i en annen sjanger… 🙂
Vinterpose blir plutselig ikke så viktig 😉

Så,har du erfaring med vårbarn, del gjerne noen gode tips til meg :

Følg oss gjerne på snap: idebankmamma

47 kommentarer
    1. Gratulera!!
      Veldig kjekt med vår/sommerbarn ? Eg fekk sistemann i juni, veldig fint sommervær heilt frem til termin, regn og surt i sommer, d gjor meg ingenting siden dei første mnd kun går med til amming.. så fantastisk høstvær og trillevær..
      men må sei d va tøft med sommerferie fra bhg, jobb for mannen.. veldig gla når eg kunne vær hima aleina når ferien var over og bli kjent med babyen i fred og ro.. ?
      Kjekt å følge med på bloggen din??

    2. Gratulerer så mye! Jeg fikk mitt første barn i april og det var herlig! Kunne gå ut nesten umiddelbart å trille. Det var bare så flott! Og vi tok med den lille på ferie til Gran Canaria når hun var neppe 3 måneder. Det gikk også greit. Så greit at vi planlagte nr 2 også til våren. Tilfeldigvis samme termin dato ?

    3. Jeg har vårbarn, 2. mai er eldste født. Det var perfekt! Men vi hadde varmebølge de første ukene, så vi måtte holde oss inne med aircondition på. De aller minste tåler varmen dårlig, og vil jo helst være veldig nære = enda varmere. Men etter varmen roa seg hadde vi en herlig, lang sommer med masse trilleturer og kos <3 UV-telt er kjekt så lille kan være med ut. Ellers er det ikke mye man trenger annet enn lette bomullsklær

    4. Fikk min første i juni. Tenk norsk sommer! Tynn ull, det har du sikkert liggende. Strømpebukser, aldri feil på de minste. Og blir det varmt. En god bomullsbody, og bare bein. Evt bare bleia. Deilige tynne bomullstepper er også gull! Egentlig alt likt – den vinterpåkledningen?? Ikke mye dilldall altså?? Så utstyret har du nok?

    5. Mai er en fin babymåned, fikk mi minste da og det er ikke for varmt for mor å være høygravid og heller ikke styr med varme klær på babykroppen ?? Ønsker dere masse lykke til ?

    6. Jeg har ei datter som er født 31. Mai og det var vel egentlig ikke så mange utfordringer annet enn at det var min første fødte ? det da flott med varme, sol, mange deilige turer og dupper i vogna, behøvde ikke så varme klær på ei så lita ei, og mannen hadde litt ferie på sommeren da ? men ser utfordringen din ift ferie og at du har 4 barn fra før, men jeg tenker at man får planlegge litt, så det blir roligere for alle parter ? ønsker deg lykke til ihvertfall ? det kommer nok til å gå så bra ?

    7. Prøver igjen, jeg trodde jeg skrev masse, men den sendte tydeligvis bare utropstegnet!

      Et stort og godt UV-telt vil jeg absolutt anbefale!

      Og et tynt bæresjal. Selv hadde jeg et Sino-sjal til mai-jenta vår, og det brukte jeg hele sommeren igjennom! 🙂

    8. Har unge i mars og va jo tropesommer fra mars til oktober de året. Så min anbefaling er et litt mer kjølig rom som eksempel ditt soverom hvor dåkke kan rømme til om det er varmt. Då kan du amme og kose deg i fred i sengen der i varmen.

      Solkrem hele tiden med faktor 50 , god myggnetting og solskjerm eller paraply til vognen. Og vogn med god lufting:-)

    9. Ja jeg er ekstra følsom for støy og stress den første perioden også..
      Så hyggelig at du følger meg 🙂

    10. Gratulerer så mye. Skjønner godt hva du føler for den sommerferien som kommer raskt. Men sats på mye utetid med de andre barna, det er helt klart fordelen. Og bruk bæretøy. Kan varmt anbefale Caboo Close Carrier. “Ferdig knytt” elastisk sjal som er enkelt og få på og supert til helt ferske små♡

    11. Som min datter sier “jeg ble født akkurat da korpset begynte å spille utenfor sykehuset”, altså på selveste dagen! Jeg tenkte litt sånn “herregud. Mai. jeg. Hater. Mai” men så kom april og det var så nydelig, ikke en måned i mitt liv som har vært så fin som den våren prinsessa lå i magen. Og så kom mai, og det var min nye favorittmåned. Du kan jo velge aktiviteter og ferier med omhu, så tempoet passer deg og lille. Vi hadde ferie i slutten av juli og med puppen på tur gikk det bra 🙂 Gratulerer med maibarn i magen, du er heldig!!

    12. Takk for gode tips, er også å titter på vogn, har jo plutselig to med behov for vogn den sommeren.

    13. Tusen takk, føler oss veldig heldig. Uansett aktivitet så blir det ikke rolig med fire små rundt seg hele tiden.. iallefall ikke når minstemann ikke er større enn 1,5 år 😉

      Meeen det går nok fint skal vi se.

    14. Jeg fikk første i mai, og kosa oss etterhvert masse ute i finværet. Deilig med lite klær, tynne tepper og alt det som hørte med 🙂 Lillebror kom i september 15mnd seinere, og da var det bare å kjøre på med tvillingvog/søskenvogn og dobbelt av det meste 😉 Jeg nøt virkelige maibarn, og selv om det var/er hektisk med to tette har jeg aldri angra et sekund. Nå er de 2 og 3,5år og de leker så fint sammen… såfremt ikke vi foreldre er der selvfølgelig 😉

    15. Gratulerer! Moro med ny årstid! Vi har to sommerbarn, og dem viktigste lærdommen fra nummer 1 var: Ikke kle på for mye! Er det tredve grader ute, kan det godt hende hen klarer seg med bare bleia. Hen trenger i hvert fall ikke body, joggedress OG teppe OPPI bilstolen ? Uansett: Dette klarer du fint! Du har gjort det fire ganger før. Baby er baby uansett årstid, det er bare litt mindre klær.

    16. Har erfaring fra aldersforskjellen…på godt og vondt 😉 Har storebror i september, og lillesøster i mars 😉

    17. Gratulerer!! 🙂
      Jeg fikk lillesøster i begynnelsen av mai, en veldig fin tid. Men utfordringer var en veldig (altfor) varm vår, og jeg orket ikke sitte ute og amme de første ukene, så ble ofte til at vi trakk oss inn. Men godt å slippe og pakke baby ned i stor dress når vi skulle ut og kjøre bil osv. Løftet henne ofte sovende fra vogn og til bilstol, lettvint 😉 Men utfordringer er som sagt sommerferien, litt mas og kjas..så legger ikke skjul på at det var godt når august kom og alt gikk i det vante igjen 🙂 Har ikke så mye råd og komme med, men kortermede bodyer og sommerpysjer gikk det mye av de 3 første mnd.. 🙂 Lykke til!

    18. Jeg har mai og et vinterbarn. Helt klart en fordel med mai barn. Trenger ikke å ha på så mye klær spesielt ved levering i bhg/skole når alle skal ut av døren samtidig.Tynn lue, evt tynn jakke. Kan fint ligge i bleie/body på de varmeste dagene. Ta felles ferie så sent som mulig på sommeren, slik at du og baby får ro. Evt om de største kan reise bort litt til besteforeldre ect. Jeg hadde eldstemann hjemme i 6 uker den sommeren jeg fikk mai barn. Var veldig spent, men det gikk fint mye pga strålende vær og slektninger som hjalp til.Lykke til. Koselig å følge bloggen din ?

    19. Første kom i mars og det var perfekt. Hun rakk å bli litt “stor” før sommervarmen kom. Nr 2 i mai og det føltes mye mer stressende i forhold til været som jo er ganske ustabilt her i landet. Hun tålte varmen dårlig og ammet 24 timer i døgnet ( nærmest bokstavelig talt!) på de varmeste dagene. Noe som var utfordrende med pappan på jobb og storesøster med sommerferie! I tillegg hadde jeg svangerskapsdepresjon under graviditeten som utviklet seg til en form for fødselsdepresjon etterpå så da ble jo alt litt “mye”. Så forbered ungene på en rolig sommer, få hjelp av de rundt dere til å gi de litt ferie så du får vært litt alene med god samvittighet for de andre.

    20. Gratulerer med baby på vei! 17 mai 2014 kom min sistemann, mitt 200 års jubileum grunnlovsbarn, med et brak – og vi la oss til fyrverkeriet i Bergen i bakgrunnen. Flott med vårbarn. Hadde oktoberbarn fra før. Var varmebølge den sommeren. Litt kjipt da poden likte det litt kjøligere:) Og ver forsiktig med bading i fjorden om du er var for kulde på puppene, sjøl kor varmt det er i lufta:)
      (Og ja, litt travelt med skuleferie og 3 eldre barn i huset så kjapt etter fødsel)

    21. Gratulerer! ? Jeg fikk eldstemann i slutten av april. Det var deilig!
      Særlig godt å slippe å gå gravid på sommeren (det skjønte jeg når nr to kom i oktober)
      Problematikken med store nok uteklær osv til å rekke over gravidmagen har du sikkert vært borti fra før siden du har vinter barn ?
      Vi hadde en varm sommer i 2010, deilig trillevær, og slarafenliv på terrassen. Litt mindre avslappende blir det nok med 4storesøsken ? men det årner du fint ? kjekt for dem å kunne være ute uten masse styr og aktivisere seg selv på sommeren!

    22. Vi fikk tvillinger 1.juli – midt i ferien til de tre eldste, så kjenner godt til den problematikken? men vi er heldige å ha mye familie i området. Bror min var hjemme på ferie, så han var alenefar med de tre eldste de 3 dagene vi var på sykehushotellet. Veldig greit å ha pappa med de dagene siden de var to. Vi var heldige at de to små sov mye første mnd, så det gikk ganske greit egentlig. Mitt tips må nesten være at han far kan være med de eldste en del alene i ferien – dersom det er mulig. Så får du og den lille ro innimellom. Pappa her var ofte på utflukt for å gi meg og de små litt ro. Det var heltisk for han, men det var det jammen for meg også? ellers hiver jeg meg på det de andre har sagt med uv-telt, tynne klær og tepper. Ha et godt og kjølig sted til å sette vogna. Og myggnetting! Gratulerer med nr 5 i magen, kjempe stas!!?

    23. Mine tre er født i mai, juni og juli, og det gikk veldig fint mtp skoleferie og ungene mye hjemme da minstemor kom i juni i fjor!!! Herlig å kunne ta med alle tre ut uten å kle på ørten lag med klær!!!

    24. Gratulerer med maibarn. Jeg har februarbarn selv, men første sommeren med 2 små var vår Easywalker duo søskenvogn gull verdt! En god, stødig vogn, med gode detaljer. Verdt å vurdere. Og lette myke klær i tynn ull, og bomull til både deg og baby Lykke til!

    25. Gratulerer med vårbarn?
      Her kom lillesøster i april og der var rett over en måned til ferie for eldstemann. Jeg var i “faresonen” for svangerskapspermisjon og kjente på stresset før at det plutselig skulle være ferietid.
      Vi hadde en lang og tung start der trilleturer i solen bare kunne glemmes?
      Men vi erfarte at:
      1:vi kledde på henne aaalt for mye klær? og dette i nord norge
      2: vognvifte er lurt (råbillig på ebay, og trygg)
      2:ikke ha tisselaken i vogn, da blir babyen klam. Selv om vi fikk anbefalt dette for å bevare vognen.
      3:legg listen laaaavt i ferien?
      4:igjen, vi kledde på henne alt for mye
      5:mor selv trenger luftige og lette puppeklær og pudder under melkeriet?

      Og hei, dette klarer dere?
      Lykke til, dere er tøffe og heldige! Dere er rik på kjærlighet av mange små hjerter, hvor fantastisk er ikke det?

    26. Hei. Jeg har to sommerbarn. Du trenger et skinn i bunnen på bagen som barnet kan ligge på også er det greit med et løst strikket baby pledd som barne kan ha over seg. Gjerne i ull, for det puster. Det er også lurt med solskjerming til vognen, da slipper barnet å få solen i øynene når du er ute og triller. Hvis det blir veldig varmt, så husk på at babyen også blir tørst utenom måltidene. ( den perioden husker jeg som veldig hektisk) 5 barn, du er en tøffing:) Masse lykke til!

    27. Tror det blir herlig med vårbarn! Spesielt med tanke på at den verste sykdomssesongen er over. Venter selv mitt andre barn i midten av april. Første barnet mitt ble født i slutten av juni den sommeren det var så varmt. Husker jeg var veldig nervøs for at babyen skulle bli for varm. Bodde i liten leilighet da, så kjøpte inn vifter og prøvde å holde det så kjølig som mulig. Anbefaler også i UV-parasoll eller god solskjerm til vogna. Jeg ville ikke bruke solkrem på babyen, så var veldig påpasselig med solskjerming. Syntes det var vanskelig å finne en god løsning. Har sett i ettertid at Bugaboo Cameleon har en veldig fin kalesje som beskytter mot sola, men det var ikke den vogna jeg hadde. Blir litt andre forhold denne gangen, men spent på hvordan det vil være å ha baby med en storesøster som krever sitt. Skjønner godt at det blir hektisk for deg som har fire fra før. Gleder meg til å følge svangerskapet ditt, spesielt siden vi har kommet omtrent like langt?.

    28. Såååå gøy, tenk at du er så heldig å bli mor til 5 barn? Gratulerer ? Isbitmaskin var min redning i sommer(selv om sommeren ikke var sååå varm), enklere å drikke når det er kaldt og godt på varme dager. Vår nr 3 ble født i juni, gled deg til lyse dager og mindre klær ?

    29. Ja det blir nok noen turer på far, men vil ikke legge ansvaret for fire små tilstadighet på han alene heller 🙂

    30. Bugaboo donkey står på siklelisten min på søskenvogner 🙂

      Gleder meg til å ha deg som følge 🙂

    31. Her blir det jo ikke noe svangerskap om sommeren 🙂 Men isbitmaskin måtte jeg gå til innkjøp av når jeg hadde termin i september 😉

    32. Jeg har både vinterbarn og vår/ sommer barn.Har nå nettopp fått mitt 8 barn. Februar, mars, tidlig juni, september, 2 i oktober og 1 i desember. Mitt 5 barn ble født i juni og det synes jeg var den beste årstiden å få baby på. Alt er så mye enklere. Og det er som du sier, man kan slippe flokken ut uten alle disse påkledningene. Du trenger ikke kjøpe inn så mye klær til babyen heller. Lykke til med mai barn. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg