Viktig melding til deg som drikker kaffe eller te

Hver eneste dag, flere ganger daglig tar jeg meg en kaffekopp.
En varm og deilig kopp med svart gull. En glovarm kopp, med glovarm veske.
Rundt meg har jeg flere små soldater med verdensmestertittel i lange armer.
Spesielt minstemann er høyt og lavt, opp og ned før jeg rekker å blunke.
Jeg tar meg en fem minutter, pust i bakken. Noen sipp ifra koppen, mens jeg lar disse små underholde meg med sine sprell.
Så piper ovnen, rundstykkene ferdig alt.
Jeg setter fra meg koppen og går.
Snur ryggen til i noen få sekunder.

Det er alt som skal til.
 
Hvert eneste år legges over 270 barn inn på sykehus med brannskader og de aller aller fleste er pga skolding.
Kaffe og tekoppen er årsaken.
Konsekvensene kan være værre enn du tror.
Det er altså nesten ett barn hver eneste dag her til lands, konklusjonen er ganske enkel.Vi må passe på koppene våre bedre.
Ulykkene skjer både hjemme og i barnehage.
Jeg skal være helt ærlig, det er en av mine største frykter. At min kaffekopp skal gjøre slik skade på en av mine små.
Vi gjør små tiltak her i huset for å forebygge. Man vet selvsagt aldri, men man kan gjøre mye for å unngå.

  • Thermokopp.
    Dager jeg vet blir hektiske. Dager jeg vet jeg ikke drikker opp kaffekoppen når jeg sitter å spiser fyller jeg kaffen min på thermokopp. Contigo er en favoritt, da må man trykke inn en knapp mens mann drikker. Nærmest umulig for barnet å få vesken ut med et uhell.
  • Ingen kaffe i sofaen.
    Så lenge barna er våkneog vi har kaffegjester sitter vi rundt spisebordet. Igjen, ingen garanti men koppen er i allefall ikke for tilgjengelig.

Men hva gjør man da, om det skulle skje?

20 minutter i 20 grader vann.

Barnet skal ikke bli nedkjølt, men det forbrente området skal kjøles ned. 20 grader vann, ikke iskaldt.
Av med eventuelt klær på området som er brent. Og er det store områder som er brent ringes 113, er du usikker ringer du 113 så veileder de deg om det er en sak for ambulanse eller legevakt.
 
270 barn, la oss sammen gjøre det tallet mindre.
Hvordan? Ved å dele bevissthet rundt dette.
Del innlegget med venner og kjente.
På den måten tenker alle over kaffekoppen og ikke minst flere vet hva de skal gjøre om uhellet skjer.
 

5 kommentarer
    1. Kjempe bra at du tar tak i dette. Mange blir oppgitt når jeg er kjempe streng på at det skal være i en termokopp eller befinne seg i høyden og argumenterer med at de passer jo på…
      Men vær så snill å legg til at alle barn under 2 år skal til lege ved brannskader. Skadene på de minste kan være mer alvorlig enn de ser ut og det står at alle barn under 2 år skal inn i håndboken til legevakta.
      Vi visste ikke dette før min ettåring brant seg og vi fikk huden full for å ikke ha tatt han rett til legevakta selv om det var en veldig liten skade.

    2. Synes det er veldig bra du tar opp dette. Viktig å ta av klær, men mange glemmer bleia på de minste. Den suger opp all veske og kan holde på varmen en stund og lage stygge brannsår. har heldigvis ikke opplevd det, men jobber i barnehage og nevner det hver gang vi snakker om brannskader.

    3. Jeg jobber i en barnehage der vi ansatte og foreldre ikke får drikke kaffe/te på avdelingen eller ute, kun på pauserommet. Synes det er kjempefint jeg ?

    4. Kaldt vann eller melk i varm drikke har vært min løsning ? men, bank i bordet, det har ikke vært noen form for ulykker på denne fronten hos oss ? men en god termokopp var veldig smart!!
      Jeg lar han heller ikke være rundt bena mine på kjøkkenet når jeg lager mat ? enten sitter han på benken eller står på en stol hvis han vil være med ?

    5. Viktig tema. Men! Termokopp er falsk trygghet.
      Min sønn ble stygt brent av en termokopp.
      Trykket mellom det varme vannet og lokket ble
      for stort, og hele løsnet før det veltet over min sønn.
      5 uker skrevet inn på sykehus. 11 narkoser. 3 infeksjoner.
      Hudtransplantasjon og traumer. Vær innmari forsiktig.
      Med termokopper også. Og aldri aldri kjøp bodum.
      Takk for meeej

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg