Å være en xxl familie..

5???
fem??
FEM???
F-E-M?
Reaksjonen er som regel den samme, når jeg forteller om hvor mange barn vi er så heldige å ha.
Fem små fyller huset vårt.
Hakeslepp og utropstegn som danser ut av munnen på de som spør er resultatet.
Ja, vi har fem.
Oppfølgingspørsmålet kommer hos de fleste,
Hvordan greier dere egentlig det?
Jeg har mer enn nok med mine 2.
Eller, vi har “bare” tre og har mer enn nok.
Men hvordan greier vi det egentlig.
Hvordan får vi endene til å møtes når vi sjonglerer så mange små i hverdagen vår.
Sannheten er, at jeg ikke helt ser problemet eller utfordringen.
For fem små er jo min normal. Eller begynner å bli min normal om jeg skal være ærlig, minstemor har jo knapt vært her i 8 mnd.
Når dere referer til deres 2 eller bare tre er sannheten at jeg ikke engang husker hvordan det var.
For i dag, er tre nesten som barnefri for vår del.

Det er ikke noe jeg sier for å være ovenpå men det er
slik som du med to sikkert opplever når dere bare har en 😉
Å ha fem barn er ikke innafor normalen, den ser jeg også. Vi er fullstendig klar over at vi ikke er en A4 familie.
Det merker vi i grunnen godt overalt. Nesten hver eneste dag.
Våre annerledes utfordringer ligger ikke å ha fem barn og hverdagen vår, utfordringene våre ligger i nettopp det at vi ikke er A4.
det gjelder alt vi skal gjøre, alt fra ferie til å spise ute kan være en utfordring.
Ikke fordi vi har så mange å holde styr på, men at hverken bord eller hotellrom er tilpasset en så stor gruppe som vi er.
Den største utfordringen er derimot at vi er annerledes. Det å være annerledes krever baller.
Noen ser på oss med forundring og interesse,  de fleste med skepsis og negative holdninger
Undres over hvilken sekt vi er med i, eller om noen av oss i det hele tatt var tilstede under seksualundervisningen på skolen.
At vi har valgt annerledes enn gjennomsnittet trenger ikke gjøre MEG så mye mer annerledes enn deg.
Valgene jeg har gjort, har selvsagt ført meg hit jeg er nå.
Men jeg, jeg er fortsatt Nina.

 
Det er kun antall som er annerledes er min mammahverdag i forhold til din.
Jeg sjonglerer fem, du 2 eller kanskje 3?
Eller du riktig så gal å sjonglerer 4 kanskje.
Meninger om oss som foreldre og familie er ofte dobbelt så mange fordi vi er dobbelt så mange.
Noen mener det er godt for barna, de fleste forstår ikke hvordan vi kan rekke over.
Ukentlig svarer vi på kritiske spørsmål rundt våre valg.
Hva jeg tenkte på i det jeg valgte å bringe fem barn til en allerede overfolket verden.
Livet kan ikke planlegges, og alle valg har en historie..
Husk det neste gang du står å rynker på nesen mens du teller barn som kommer ut av samme bil..
 
 

14 kommentarer
    1. Veldig godt skrevet Nina. Kjenner meg igjen på alle punkter, og det er nok ikke så rart, for vi har også fem små som fyller opp huset og ramler ut av bilen ???.

    2. Hei! Jeg er mor til 3 tette. 5, 3 og 2 år og venten barn nr 4 til sommeren ? Jeg blir veldig inspirert av å lese bloggen din. Digger at du er så erlig og direkte. Takk ?

    3. Åh som jeg kjente meg igjen i dette her! Vi venter nr 5 om 3 uker. Aldersspennet er 2,4,6 og 10 år. Alle går ut i fra at det er mine dine og våre. Og når de finner ut at de alle er våre sammen lurer de på om vi er litt “alternative” ? heia oss med mange barn sier jeg! Et herlig kaos og akkurat som alle andre bare med litt flere barn ?

    4. Her ventes nr 3 om få veker og det er ikkje sjelden folk har kommentert at vi “står på” eller at vi driver “storproduksjon” ? så eg kana tenke mef at dåke får høre det med 5 ja!? Både meg og mannen er vokst opp i søskenflokker på 4? Her blir det stopp etter 3. keisersnitt, altså, men eg seier heia alle med mange barn!! ??

    5. Selv vokst opp i familie med 4 barn. Og vi hadde STOR glede av hverandre. Veldig glad jeg fikk mulighet til å vokse opp sånn. Og det var faktisk mange barn på 90 tallet også det. Men økonomisk så var nok mine foreldre veldig bevisste, for det koster jo sin mann. Og de klarte seg på EN inntekt!! Mamma var hjemme fra Nr 2 (meg) ble født. Vi var så heldige. Skulle faktisk ønske jeg kunne gitt barna mine den samme tilstedeværelse og vært hjemme i dems minste år. Men jeg har måttet jobbe. MYE. Og det må jeg fortsatt etter permisjonen også for å få hjulet til å gå rundt. To barn har jeg/vi og det er veldig koslig. Jeg kunne i grunn tenkt meg en til, men det blir ikke det av flere grunner. Det er dyrt, vi har ikke flere soverom, jeg orker ikke en graviditet/barseltid til.. ellers så kunne jeg godt valgt å få både en og to til;) men man vet jo aldri her i livet. Det jeg vet, er at jeg er veldig heldig som har fått to FRISKE barn. Og kommer fra en familie med fire friske barn. Søstra mi har fått fire friske barn. Jammen meg er vi heldige❤️

    6. Ser jo at både 4-5 er normalt veldig mange andre steder enn nordvest Europa. Vi venter vår tredje nå, jeg er bare 28 og kunne sikkert fått fler, litt lenger ned i veien?
      Mange har antydet eller sagt rett ut at nå var det vel på tide at mannen min gikk til dr. BALLEstad… hva folk tror de har noe med…??
      #ikkemedisekt
      #hvisverdenersåille,gjørnoemeddetsjøl ?

    7. Jeg syntes dere bare er fantastiske å skulle ønske flere bar som dere. Dere er mitt forbilde. Venter nummer fire med snart to åring snart fem åring og snart fireåring i hus. Syntes det vindeste er negativiteten folk har mot VÅRT valg om mange barn. Vi ser det bare som er berikelse vi 🙂 dere er fantastiske, dere trenger og høre det mer. Drive egne bedrifter å være så flinke det er fantastisk. Å barna deres er bare fantastisk ? herlig gjeng dere har, helt fantastisk herlig?

    8. Amen! Jeg e så heldig at jeg har fått bære fram 4 nydelige barn, og har 1 bonusbarn i tillegg?? De fleste ser på oss med skjeive blikk, og kommer med kommentarer om «skal ikke vi stoppe snart», «e ikke det nok nu», «planer om å produsere et fotballlag» osv.. kommentarene øser på uten at noen tenker seg om. Vi har fem herlige små, som fyller dagene våre med 5 gang så mye lykke, glede og kjærlighet. Og som du sier: dette er våres normal?? Jeg ser hverken utfordringa og problemet med å ha 5 små? utfordringa ligg i det å være annerledes!

    9. Kjenner meg så godt igjen i alt det du skriver. Her ventes barn nr. 7 til våren? og vi får endel blikk når vi alle ramler ut av bilen ja.

    10. Jeg kommer selv fra en familie med 5 søsken,så aldri tenkt det er rart på noe vis når jeg ser andre storfamilien ?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg