Derfor planlegger jeg middager en måned om gangen

 

 

Siste dag i januar, og jeg er så klar for februar.
Det er noe med månedsslutt som gir meg en ny giv.
Og er det en ting som er viktig for å beholde motivasjonen. Så er det oversikt.

Det er mange i min familie as.
Litt av hvert å holde orden på.

Så, siste dag i januar, har gått med på å planlegge alle middagene for februar.

Hvorfor i alle dager?

Den viktigste grunnen:

Tid.

Jeg hater, legg trykk på hater å planlegge middag.
Det er noe av det kjedeligste jeg gjør.
Derfor gjør jeg det så sjeldent som mulig.

En gang i måneden passer meg ypperlig.

Ved å planlegge middager for en måned, gjør jeg det jeg liker minst kun en gang.
Og når jeg først er i siget, ja da går det også litt raskere.
Og det beste av alt, mye kan kopieres over til neste måned.

Og igjennom året bruker jeg kortere og kortere tid, fordi jeg kan bla meg tilbake i boken.
Og bare bytte ut ulike middager etter sesong.

 

Tomatsuppe hver torsdag?
Oh yes. Det er flere mål med å planlegge middager.
Og tomatsuppe er en heftig bidragsyter på alle plan.

Den er en rask middag
Den er rimelig
Den bidrar til at vi spiser rester
Den bidrar til at vi spiser mindre kjøtt

 

og viktigst av alt.

Den bidrar til at vi allefall har et veldig hyggelig måltid hvor alle spiser.

Ungene elsker tomatsuppe.
Lager den selv, verdens enkleste tomatsuppe finner du HER

 

Har vi kontroll?

Jeg planlegger middag for en måned for å prøve å holde oversikt.
Mens jeg planlegger ser jeg også over månedens planer frem til nå.
Kjappe middager setter der jeg vet det blir travelt.
Ukeplaner gåes gjennom, viktige møter skrives ned.

På den måten, får jeg iallfall følelsen av å ha kontroll for hva tiden som kommer.

Spiser vi alltid slik som planlagt?

Korte svaret er nei.

Vi prøver så godt vi kan å holde oss til planen, men i likhet med andre så skjer livet hos oss også.
Rett som det er dukker det opp noe uplanlagt. Da er det alltid en fordel at ingrediensene tilstede i kjøleskap og skuffer.

Og innimellom, er det ikke krise om det blir change of plans heller.
Innimellom bytter vi middager, eller rett og slett dropper den.

Det er ikke krise om planen ikke følges til punkt og prikke, det er en bonus om den blir det.

 

10 kommentarer
    1. Hadde vært så kjekt om du kunne legge ut bilde av flere av måneds-middagsplanene!
      Jeg syns nemlig at det vanskeligste er å komme på ulike ting, så her blir det lite variasjon🙈

    2. Wow👏 Dette skal jeg og prøve meg på. Spør om jeg klarer det da. Sliter med å planlegge middag for mer enn 4 dager om gangen 😄

    3. Jeg planlegger også middager for en måned og storhandler en gang i måneden😀 Må bare spe på med grønnsaker, melk og pålegg et par tre ganger. Vi er en fam på fem med tre ungdommer.
      Så fint å få se deres plan da vi har lett for å ”kjøre oss fast“ i samme sporet hver måned. Fikk nye middagstips her👍🏼

    4. Jeg ble faktisk veldig glad når jeg såg middagensplanene dine 🙂, mange gode og ikke alt for avanserte middager (jeg er ikke sånn kjempeflink på kjøkkenet) , jeg fikk mange gode tips 🙂🙂.

    5. Vi har fisk en dag i uken og som regel to siden vi ofte har rester. og det er grønnsaker til alle våre middager.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg