Det er faktisk en forskjell.

Gårsdagens innlegg fikk enorm respons.
Innboksen var full av kjærlighet og støttende heiarop når jeg åpnet gluggene i dag tidlig.
En fantastisk start på dagen etter en dårlig natt.

Noe som viser meg at vi kan hvis vi vil og får tenkt oss om.
Jeg tror vi må være dette enda mer bevist, sende en god venn og mamma en virtuell klapp på skuldra.
Si oppmuntrende og gode ord til hverandre, det vil utgjøre en forskjell.

Men så fikk jeg også en del spørsmål fra dere,
Men hva om vi ser noe som er potensielt farlig? Kanskje til og med snakk om liv og død?

Og det er helt klart, det er faktisk stor forskjell

på å bry seg med og bry seg om.

Vi har alle et ansvar å bry oss om de rundt oss.
Både de vi kjenner og kun de vi ser.

Som voksne har vi i fellesskap et ansvar for at alle barn har det trygt og godt.
Men selvsagt må vi fortsatt ha i bakhodet at det er mange veier til Rom.

Men, ser man noe man vet kan være direkte farlig så mener jeg man bør si ifra, men det betyr ikke at man ikke
fortsatt vokte sine ord.

La meg gi deg et eksempel.

Jeg satt en gang bak i bilen og snappet mens vi kjørte.
I ren ammetåke og barselhjerne hadde jeg glemt å rette opp bøylen på babystolen.

Iløpet av få sekunder tikket de første meldingene inn.

Den første lyder ca slik:

Jeg er temmelig sikker, men correct me if I´m wrong. men tror bøylen på den bilstolen babyen sitter i skal være opp.
Nå så jeg stolen bare raskt, så kan hende jeg tar feil. Men vil anbefale deg å undersøke det.

Den neste meldingen, husker jeg ordrett og kommer jeg aldri til å glemme:

Du er klar over at du har satt babyen din i en dødsfelle? Men du har jo så mange unger så kanskje ikke så farlig om du mister en?

Det er ikke så vanskelig å se, hvilken av disse to meldingene jeg tok best imot.
Hadde ikke hun første sendt meg melding, hadde jeg ikke forstått hva hun som sendte melding nummer to mente, og trolig ikke svart henne for å finne ut heller.

Men takket være fremgangsmåten til hun bak melding nummer en, tok jeg et raskt googlesøk og fant ut at hun hadde helt rett.
Jeg klikket raskt bøylen på plass og takket henne selvsagt. For om det skulle ha skjedd noe, hadde trolig hennes melding utgjort en forskjell.

Men alle eksemplene jeg tok opp i går, handlet ikke om livsfare, hverken for meg eller lillebror.
For det meste handlet det om at det gjorde vondt å se på at jeg gjorde noe annerledes enn hva de ville gjort.
At jeg for eksempel ikke var konsekvent nok med å la han sove for seg selv, eller amme etter klokka slik andre kanskje har valgt å gjøre.

Det er godt mulig disse meldingene også kommer fra et godt sted, med gode intensjoner, jeg kan se det. Men de gjør ikke godt, de redder ikke liv og i værste fall kan de ta knekken på en sårbar mor.

Med syvende barn på brystet har jeg fått litt ben i nesa, disse kommentarene preller av meg.
Det er klart, enkelte dager er jeg mer mottagelig enn andre, og de klarer å klipe meg ørlitt i skinka før jeg rister de av meg.
Men jeg er heldigvis der at jeg stoler på meg selv i den grad at jeg vet at de ikke har hverken grunnlag nok eller kunnskap nok om meg og mitt til å ha rett til å mene noe som helst.

Men historiene jeg har lest i dag, de stikker. Langt inn i hjerterota.
Flere av dere har virkelig hatt utfordringer med mammapoliti, selv i nære relasjoner.
Andre mødre som støtt og stadig påpeker hva en annen gjør galt.

Gang på gang på gang.

Og det værste?

De roser aldri. Heier aldri, klapper aldri på skulderen.
Og det er DET vi trenger. Det vet vi jo?

10 kommentarer
    1. Det forskjellige fra sete til sete, så sjekk bruksanvisning for din stol 🙂

      De fleste skal ha bæreposisjon men noen skal feks ha bøylen inn mot seteryggen til sete stole står på

    2. Må være lov å si ifra farlige ting på en ordentlig måte, for det er virkelig ikke alltid lett å få meg seg alt. Liker veldig go,dt det eksempelet med babystolen i bil. Alle vil vite om ting som potensielt kan være farlig, men er det ikke lov å være litt greie mot hverandre hvis man glemmer en ting uten å være motbydelig.
      Alle mammaer prøver og gjør sitt beste! For er ikke vi mammaer superhelter?

      Synes mammapolitiet kan ta seg en bolle og slutte å bry seg om alle andre og heller støtte hverandre. Vi mødre har som regel nok dårlig samvittighet fra før av uten at vi må være redde for at andre skal kritisere alt man gjør. Alle er forskjellige.

      Stå på alle dere flinke mammaer #superhelter

    3. Må bare si at jeg synes du gjør en fantastisk jobb med barna dine. Er det noe man lærer etter så mange barn så er det at ikke alt kan gjøres etter “boka”. Ingen barn er like så det finnes ingen fasit. Man kjenner sine barn best selv. Så amme når du vil, kos og bær så mye som mulig, de kan ikke skjemmes bort nok når det kommer til kjælighet. 😊
      Lykke til med flytting og alt som hører med.
      Hilsen mamma til 8.

    4. Må bare si at jeg synes du gjør en fantastisk jobb med barna dine. Er det noe man lærer etter så mange barn så er det at ikke alt kan gjøres etter “boka”. Ingen barn er like så det finnes ingen fasit. Man kjenner sine barn best selv. Så amme når du vil, kos og bær så mye som mulig, de kan ikke skjemmes bort nok når det kommer til kjælighet. 😊
      Lykke til med flytting og alt som hører med.
      Hilsen mamma til 8.

    5. Kommentere neste aldri noe på sosiale medier. Jeg er redd for å legge igjen spor som definerer meg. I dag kom inntaket. Klare ikke å høre og se på kritikk som du og andre i sosiale medier opplever. Nok er nok. Kan vi ikke bare være litt mer rause hverandre? Jeg blir oppriktig lei meg av at så mange kritiserer livet ditt og din familie . Hvordan kan vi voksne ta på oss rollen og dømme andre ut ifra noen få bildet eller tekst?
      Hvilken forbilde er vi for barna våre når vi kan åpenlyst kritiser andre ungdommer og voksne på sosiale medier?
      Jeg er flau på min genereasjons vegen, og ufattelig stolt over mine barns generasjon, De er rause og forstålsefulle. Vi har mye å lære,
      Jeg har ikke små barn lengre, men koser meg stor med å følge deg og din nydelige familie. Er mektig imponert hvordan du mester hverdagen, og er ufattelig glad for at det finnes så mye kjærlighet og reflektert ærlighet i deg. For meg er du et forbilde.
      Gledet meg til å følge dere videre.
      Husk: Livet er for kort til å danse med stygge damer.
      Varm klem

    6. Jeg meldte meg ut av Foreldre for foreldre gruppen på fb nettopp pga mammapolitiet som herjet vilt der inne. Det ble innimellom så ubehagelig å lese hvordan enkelte voksne mennesker kunne skrive til andre at jeg ikke for noe i verden ville ha postet noe der inne, og jeg orket etterhvert ikke å lese heller for folk var rett og slett stygge med hverandre. Jeg digger alle mammaer som gjør så godt de kan like mye som jeg hater mammapolitiet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg